[natuurkunde] Inwendige weerstand van een batterij bepalen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Inwendige weerstand van een batterij bepalen.

Ik heb een vraag over het bepalen van de inwendige weerstand van een batterij.

Het enige wat je krijgt is een multimeter en de batterij.

Nu is mijn vraag hoe je enkel met de multimeter de inwendige weerstand van de batterij kan bepalen.

Ik heb bijvoorbeeld thuis een multimeter en een (nog opgeladen) 1,5 V batterij. (Die 1,5 V staat op de batterij geschreven.)

Ik ben dan als volgt te werk gegaan: Ik heb eerst de spanning over de batterij gemeten. Die was 1,45 V.

Vervolgens heb ik de multimeter als ampèremeter over de batterij gezet en ik mat 4,10 A.

Volgens een topic dat ik ergens anders las, zou de inwendige weerstand dan gewoon volgens de wet van Ohm 1,45 V / 4,10 A = 0,360 Ohm bedragen.

Is dat de juiste manier om de inwendige weerstand te bepalen?

Ik dacht eerst dat je nog een 2de gekende weerstand (Vb. lampje) nodig had om een stroomkring mee te maken. Dan de spanning over de 2de weerstand bepalen, dan zou de spanning over de inwendige weerstand 1,5 V - de spanning over de 2de weerstand zijn. Vervolgens de stroomsterkte in de kring meten. Dan weet je de spanning over de inwendige weerstand en de stroomsterkte en zo kan je dan de waarde van de inwendige weerstand bepalen met de wet van Ohm.

Je kan de multimeter ook instellen als Ohm-meter. Kan je daarmee dan rechtstreeks de inwendige weerstand van de batterij meten? Ik probeerde het, maar kreeg eerst getuut en dan een vreemde waarde op het display,...

En om af te sluiten nog een laatste vraag. De inwendige weerstand van een batterij, blijft die gedurende de levensduur van de batterij constant? Ik denk dat die zeker niet zal dalen en ik vermoed dat die zal stijgen naarmate de batterij leeg loopt, maar ik weet niet waar dat aan zou kunnen liggen of hoe je dat kan verklaren.

Ik dacht misschien dat de spanning van de batterij nagenoeg constant blijft, maar dat de stroomsterkte afneemt en dat op die manier de inwendige weerstand toeneemt. Ik vraag me af of deze denkwijze wel klopt,...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Inwendige weerstand van een batterij bepalen.

Als je de univelseelmeter als stroommeter instelt, dan is bekend dat deze stroommeter een zeer lage weerstand heeft.Staat de waarde van deze zeer lage weerstand vermelt op de meter ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Inwendige weerstand van een batterij bepalen.

Shredo schreef: wo 12 jun 2013, 20:12
Je kan de multimeter ook instellen als Ohm-meter. Kan je daarmee dan rechtstreeks de inwendige weerstand van de batterij meten? Ik probeerde het, maar kreeg eerst getuut en dan een vreemde waarde op het display,...
Je mag een ohmmeter NOOIT in een onder spanning staande schakeling gebruiken. Zie het als dat de ohmmeter een combinatie is van een klein batterijtje met bekende spanning dat een teststroompje door een schakeling stuurt en met de spanning en de grootte van die stroom de weerstand voor jou berekent. Een externe spanningsbron gooit dat natuurlijk geheel overhoop.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Inwendige weerstand van een batterij bepalen.

aadkr schreef: wo 12 jun 2013, 21:08
Als je de univelseelmeter als stroommeter instelt, dan is bekend dat deze stroommeter een zeer lage weerstand heeft.Staat de waarde van deze zeer lage weerstand vermelt op de meter ?
Kan je niet hetzelfde doen, maar dan door de universeelmeter als voltmeter in te stellen? De weerstand van de meter staat er niet opgeschreven, maar staat waarschijnlijk wel ergens in de handleiding. Mocht ik die weerstand hebben, dan moet het volgens mij wel makkelijk lukken om de inwendige weerstand van een batterij te bepalen. Ik heb er op die manier een tekeningetje bij gemaakt:

Bedankt voor je antwoord!
Bijlagen
Ri.jpg
Ri.jpg (17.3 KiB) 2561 keer bekeken

Berichten: 7

Re: Inwendige weerstand van een batterij bepalen.

Jan van de Velde schreef: wo 12 jun 2013, 21:12
[/size]

Je mag een ohmmeter NOOIT in een onder spanning staande schakeling gebruiken. Zie het als dat de ohmmeter een combinatie is van een klein batterijtje met bekende spanning dat een teststroompje door een schakeling stuurt en met de spanning en de grootte van die stroom de weerstand voor jou berekent. Een externe spanningsbron gooit dat natuurlijk geheel overhoop.


Oeps,... Beter eerst eens wat info opzoeken voor ik begin te prutsen dus,...

Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inwendige weerstand van een batterij bepalen.

De huidige digitale universeelmeters hebben op het spanningsbereik meestal een eigen weerstand van 1M, sommige zelfs 10M. Dat is opzettelijk zo hoog, om de schakeling waaraan je meet zo weinig mogelijk te beïnvloeden.

In vergelijking met de inwendige weerstand van de batterij kun je de weerstand van de voltmeter als oneindig beschouwen.

Als je alleen die universeelmeter ter beschikking krijgt, dan lijkt mij het meten van de open spanning en de kortsluitstroom de enige mogelijkheid om de inwendige weerstand te bepalen.

Reageer