[scheikunde] Elektrochemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Elektrochemie

Hallo , ik ben bezig met een vraagstuk maar ben vastgelopen , kunnen jullie misschien helpen ?

Een galvanische cel wordt opgesteld. Volgende reacties gaan door.

Ag+ (aq) +e ==> Ag(v)

Cd2+(aq)+ e ==> Cd(v)

De ene halfcel bevat een Ag elektrode die zich bevindt in een verzadigde oplossing van Ag2CrO4. De andere halfcel bevat een Cd elektrode in 1L van 0.050M oplossing van Cd2+.

Geef de celreactie en bereken Ecel.

Bereken de Ecel wanneer er in de Cd halfcel 100ml van een 2.0M NH3 oplossing wordt toegevoegd . Gegeven : beta = 7.7*10^16

Dus , de Ag elektrode is de kathode, omdat daar de reductie gebeurt, de Cd elektrode is de anode omdat daar de oxidatie gebeurt. Ik bekom voor E0cel = 1.20 V. Maar nu moet ik Ecel zien te vinden en dat doen we normaal met de formule Ecel = E0cel-(0.059/2)*log([Cd2+]/[Ag+])

Maar de concentratie van Ag+ is ook een onbekende en zie niet goed hoe ik eraan moet komen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Elektrochemie

IceTea schreef: zo 16 jun 2013, 15:36
Maar de concentratie van Ag+ is ook een onbekende
een verzadigde oplossing van Ag2CrO4
dus heb je het oplosbaarheidsproduct nodig dat zout, waaruit je de concentratie zilverionen kan halen

let a.u.b. ook op de stochiometrie van de reactie (voorgetallen en hoe die terugkomen in de wet van Nernst)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Elektrochemie

ja de oplosbaarheidproduct van Ag2CrO4 is 1,1*10^-2 , maar wat moet ik ermee doen om [Ag+] te vinden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Elektrochemie

verzadigde oplossing: Ksp = [Ag+]2 [CrO42-], akkoord?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Elektrochemie

ja heel akkoord

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Elektrochemie

kan je daar dan de concentratie Ag+ uithalen? Hoewel je ogenschijnlijk twee onbekenden hebt, zijn deze wel van elkaar afhankelijk. Hoe?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Elektrochemie

A ja, denk dat ik het heb 1.1*10^-12 = (2x)^2*x == > [Ag+] = 6.5*10^-5

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Elektrochemie

oké, behalve dat die waarde "x" is, en niet [Ag+]

al nagedacht over mijn opmerking over de formule voor Ecel?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Elektrochemie

Ecel = E0cel-(0.059/2)*log([Cd2+]/[Ag+]^2) , zo juist ? en als ik alles invul bekom ik voor Ecel = 0.981 V

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrochemie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer