onzichtbare inkt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

onzichtbare inkt

Kan iemand mij een gemakelijk te bereiden recept geven voor onzichtbare inkt?alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: onzichtbare inkt

gebruik melk :roll:
formerly known as d

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: onzichtbare inkt

Onzichtbare inkt? Elke kleurloze of witte vloeistof is te gebruiken als onzichtbare inkt. Wil je deze inkt echter weer zichtbaar maken dan is het een heel ander verhaal.

Dit kan bijvoorbeeld (zoals eerder al aangegeven) met melk. Wil je het geschrevene leesbaar maken dan moet je het papier voorzichtig verhitten boven een vlam (dus niet in de fik zetten :roll: )
"Meep meep meep." Beaker


Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: onzichtbare inkt

klassiek is een oplossing van cobaltchloride, echter dat mag niet meer aan particulieren worden verkocht.

Gewoon suikerwater, melk en dergelijke oplossingen van suikers en/of eiwitten zijn bruikbaar. Ze drogen onzichtbaar op en worden weer zichtbaar door (behoorlijk) verwarmen. Na het afkoelen blijven ze zichtbaar.

Ook een oplossing van stijfsel is een goede geheime inkt. Met een paar druppels jodiumtinctuur in een glas water maak je de letters weer zichtbaar.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 20

Re: onzichtbare inkt

Als ik me niet vergis, dan zou dat ook met citroensap moeten lukken. Inderdaad wel opletten dat het boeltje niet in vlammen op gaat :roll:

Berichten: 6

Re: onzichtbare inkt

Er zijn ook vloeistoffen die bij verwarming licht verzuren of basisch worden. Doe dat in een pen met voldoende indicator en schrijf je brief. Je kan lezen wat je schrijft, maar na indrogen niet meer. Als de ontvanger deze brief even op de verwarming legt kan diegene het lezen als iedere andere brief.

Reageer