berekening airflow

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

berekening airflow

Ik heb de volgende situatie. Een fan blaast door een airduct met afmeting 600 mm x 100 mm. De flow is 4925 m3/hour (2900 CFM).

Dit moet door een opening van 230 mm x 100 mm.

De vraag is wat ik aan flow of druk overhoud na de opening.

Welke formulie kan ik hiervoor gebruiken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: berekening airflow

Dat hangt sterk van wrijvingsverliezen af, en dat is afhankelijk van de vorm en lengte van de overgang van airduct naar opening, en wat er na die opening zit (open naar atmosfeer of wat?).

Moderator: dit onderwerp past beter in Thermodynamica en Stromingsleer
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: berekening airflow

De situatie is als volgt: De airduct alluminium (b x d x h = 600 x 100 x 2000 mm) met de fan in het midden, heeft bij normaal gebruik geen belemmering boven en onderkant deze zijn gewoon open. Hierbij is de flow 4925 m3/h.

In de constructie waar ik het wil toepassen, moet zowel de opening aan de boven- en onderkant worden afgedenkt. aan één zijkant (op die van 100 mm) komt onder en boven een gat van slechts 230 mm x 100 mm. Dikte van de doorgang is 3 mm. De vraag is wat ik ordegrote overhoud van de flow.

Hoeft dus niet tot op cijfers achter de komma nauwkeurig. Hopelijk is dit voldoende info?

@ moderator: is het de bedoeling om deze topic te verplaatsen?

Berichten: 4.246

Re: berekening airflow

Edgar Janssen schreef: do 20 jun 2013, 20:02
@ moderator: is het de bedoeling om deze topic te verplaatsen?
Ja, en gebruik hiervoor in het vervolg de meldenknop.
Fred F. schreef: do 20 jun 2013, 17:09
Moderator: dit onderwerp past beter in Thermodynamica en Stromingsleer
Gebruik in het vervolg de meldenknop.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: berekening airflow

De airduct alluminium (b x d x h = 600 x 100 x 2000 mm) met de fan in het midden, heeft bij normaal gebruik geen belemmering boven en onderkant deze zijn gewoon open.
Staat deze constructie binnen of buiten?

Wat is het doel er van als er verder niks aan zit?
In de constructie waar ik het wil toepassen, moet zowel de opening aan de boven- en onderkant worden afgedekt. aan één zijkant (op die van 100 mm) komt onder en boven een gat van slechts 230 mm x 100 mm.
Zonder tekening is voor buitenstaanders niet duidelijk hoe dat hele ding er uit gaat zien.

En ook nu: Wat is het doel er van als er verder niks aan zit?
De vraag is wat ik ordegrote overhoud van de flow.
Dat hangt mede af van de karakteristiek (Q-H kromme) van de fan (ventilator). Die behoort in de documentatie te staan.

Het debiet Q van een ventilator wordt bepaald door het drukverschil (opvoerhoogte H) dat hij moet leveren. Hoe meer drukverschil des te minder debiet.
De flow is 4925 m3/hour (2900 CFM).
Hoe weet je dat? Is dat gemeten, of beweert de fabrikant dat?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer