[wiskunde] Massafunctie bepalen uit massafunctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Massafunctie bepalen uit massafunctie

Hallo iedereen

Beschouw 3 toevallige veranderlijken X,Y,Z met gemeenschappelijke massafunctie:
\(f_{X,Y,Z}(x,y,z)=\left\{\begin{matrix}

\frac{xyz}{6^{3}}\ \ als\ x,y,z\in{1,2,3} \\

0\ \ elders

\end{matrix}\right\)
Veronderstel ook dat U = X, V = X*Y, W = X*Y*Z. Vind de gemeenschappelijke massafunctie voor (U,V,W). Vind de massafunctie van
\(\frac{Y^{2}}{X}\)
.

De eerste vraag lukt me, maar de 2 de niet. Ik heb wel de oplossing, maar ik snap niet wat ze daar doen:
wens1.png
wens1.png (101.8 KiB) 195 keer bekeken
Bovenaan staat de oplossing van de eerste vraag. Zo had ik het ook gedaan, en ik ging de 2de vraag ook op die manier oplossen. Ik zou dan eerst z weg integreren ( marginaliseren) en zeggen dat
\(K=\frac{Y^{2}}{X}\)
zodat ik die K daar op een of andere manier kan in steken. Waarom mag dat hier zo niet?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Massafunctie bepalen uit massafunctie

Je veranderlijken zijn discreet? Dan kan je niet echt integreren hè. Je kan natuurlijk wel steeds sommeren over Z en dan nog enkel X en Y overhouden. Maar of dat het dan eenvoudiger maakt om vervolgens te gaan naar Y²/X...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Massafunctie bepalen uit massafunctie

Ja, ik bedoel natuurlijk sommeren. Maar zou je dan bv niet kunnen sommeren over X om u Y te weten en dan nog is sommeren over Y om u X te weten? Dan kan je Y^2/X doen?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Reageer