[scheikunde] Redoxreacties niet in waterig milieu

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Redoxreacties niet in waterig milieu

Kan iemand me met een vraag helpen? Ze zeggen in de volgende voorbeeld :

Vervolledig de redoxreactie:NaBrO3 + HI --> I2 + NaBr

In de voorbeelden die ze zelf hebben gemaakt zeiden ze het volgende: " Voor redoxreacties in waterig milieu moet je rekening houden met de werkelijke toestand waarin de stoffen voorkomen. In ionen dus voor ionische stoffen"

Maar het probleem voor deze reactie is dat er geen water is , wat moet ik dan doen?!

Hoe weet ik of ik die dingen moet splitsen of niet , aangezien er geen water is en ik geen oplosbaarheid of sterkte van de electrolieten kan berekenen.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Redoxreacties niet in waterig milieu

Je schrijft in de reactievergelijking de stoffen in die toestand waarin ze verkeren tijdens de reactie.

Dus als er geen water is en ook geen ander oplosmiddel: NaBrO3 (s) en HI (g)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Redoxreacties niet in waterig milieu

Wel bij de oefening staat nergens bij dat de redoxreactie in water gebeurt, maar ik zou denken dat bijna alle redoxreacties in water gebeuren dus ook deze? Het staat er gewoon niet bij, ze zeggen gewoon dat ik deze reactie moet aanvullen het staat er zo geschreven en verder wordt er geen informatie verstrekt. Dus moeten we gewoon zelf weten dat er water aanwezig is , want we kunnen niet zomaar deze 2 stoffen samen mengen en de reactieproducten verkrijgen, ze moeten toch eerst in water worden opgelost?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Redoxreacties niet in waterig milieu

Het is zeker niet zo dat alle redoxreacties in water gebeuren. Denk maar eens aan de oxidatie van metalen aan de lucht of aan buskruit.

Ik heb de reactie van vast NaBrO3 met HI -gas nooit zelf uitgevoerd maar ik kan met goed voorstellen dat wanneer je HI als gas over fijn verdeeld NaBrO3 leidt dat het dan paars kleurt door het ontstaan van I2. Dat lijkt me zeker niet onmogelijk.

Ja en of de docent bedoelt dat je het water er zelf bij bedenkt en dat je dan HI-gas door de oplossing leidt dat weet alleen de docent.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Redoxreacties niet in waterig milieu

Dat is nu eigenlijk wat ik niet weet of de reactie in water gebeurt of niet. De oefening zegt "vervolledig de volgende redoxreacties : f) NaBrO3 + HI -> I2 + NaBr "

Ze zeggen in het boek dat reacties die in water verlopen dat de reagens daarvan indien goed oplosbaar en sterk electroliet als ionen worden geschreven, indien slecht oplosbaar of zwak electroliet dan wordt het als molecuul geschreven.

Hoe weet ik nu of ik NaBrO3 en HI in de deelreacties gesplitst als ionen moeten worden geschreven of niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Redoxreacties niet in waterig milieu

Dat is nu eigenlijk wat ik niet weet of de reactie in water gebeurt of niet.
De reactieomstandigheden kun je niet zelf bedenken, die moeten in principe gegeven zijn of uit de context van de vraag of van de lesstof blijken.
Hoe weet ik nu of ik NaBrO3 en HI in de deelreacties gesplitst als ionen moeten worden geschreven of niet?
Als er echter deelreacties worden gevraagd verwacht ik dat er een waterige oplossing bedoeld wordt. Dit omdat er in een halfreactie altijd ionen voorkomen. Ik zou daarom zeggen begin eens met het opstellen van de reactievergelijking in waterig milieu.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Redoxreacties niet in waterig milieu

Er wordt eigenlijk niet echt naar de deelreacties gevraagd, maar we stellen ze zelf op door de kijken naar wat reduceert en wat oxideert. daarna zorgen we ervoor dat de ladingsbalans in evenwicht komt door in dit geval omdat het een zuur milieu is (HI) H+ en H2O bij de halfreacties (die we zelf hebben opgesteld) toe te voegen.

Hoe weet ik of het in waterig milieu gebeurt bij de volgende 3 oefeningen?

Ik heb bijvoorbeeld de volgende 3 oefeningen en er wordt gevraagd de redoxvergelijking op te stellen:

d) oxideert men Cu met verdund (betekent dit water en dus schrijven we de deelreacties in ionen) HNO3 dan ontstaat NO.

e) in het labaratorium bereiden ze dichloor door oxidatie van HCl met MnO2 dat hierbij gereduceerd wordt tot een mangaan(II)zout.

f) H2O2 wordt in H2SO4 midden door KMnO4 geoxideerd waarbij o.a. het kleurloze Mn2+ en O2 ontstaan.

Reageer