Profielwerkstuk Carcinogene stoffen in Diesel/benzine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Profielwerkstuk Carcinogene stoffen in Diesel/benzine

Hallo allemaal,

Ik wil erg graag mijn profielwerkstuk doen over carcinogene stoffen in diesel/benzine maar weet niet hoe ik de stoffen die er in zit moet aantonen. Bijvoorbeeld weet ik dat er in benzine benzeen, tolueen, naftaleen en trimethylbenzeen zit maar heb geen flauw idee hoe ik er 1 van kan aantonen.

Groeten.

(mijn eerste post dus misschien hoort dit hier helemaal niet thuis)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Profielwerkstuk Carcinogene stoffen in Diesel/benzine

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Profielwerkstuk Carcinogene stoffen in Diesel/benzine

Begin eens met een zoektocht. Dat kan al gewoon met Google, bijvoorbeeld met de term "analyse brandstof"

Dan komt er een heel rijtje websites voorbij, met allerlei bedrijven die brandstoffen analyseren.

Je zou die bedrijven eens kunnen mailen met de vraag hoe zij dergelijke analyses uitvoeren. Dat zou je al een heel stuk op weg moeten helpen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Profielwerkstuk Carcinogene stoffen in Diesel/benzine

Je zou ook bijvoorbeeld kunnen opzoeken wat het metabolisme is van benzeen in het lichaam. Dan kom je er achter dat geoxideerde producten van benzeen kankerverwekkend zijn. Je ziet dan dat DNA adducten kan vormen met de epoxides. Zo'n analyse, natuurlijk uitgebreider en met structuurformules, kun je dan maken voor meerdere stoffen die aanwezig zijn in benzine/diesel.

Maar zoals Marko zegt, maak eerst een beginnetje. Als je er niet uitkomt, helpen we je graag.

Berichten: 2

Re: Profielwerkstuk Carcinogene stoffen in Diesel/benzine

Bedankt voor uw antwoorden. Ik zal zoals u heeft gezegd eerst goed op google zoeken daarna als ik er niet uit kom weer om hulp vragen.

Reageer