[natuurkunde] Elektrische energie formules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

Elektrische energie formules

Beste mensen,

Ik zit dus met het volgende probleem: in sommige sommen moet ik de formule 'W=F.s.cos a' gebruiken en in andere E(elektrisch)=q.U.

Als ik de verkeerde formule gebruikt, dan gaat me som blijkbaar ook de soep in.

Beide formule geven de eenheden Joule en ik kan ze en weet ook niet hoe ik welke bij wat moet gebruiken, want die eerste formule geldt blijkbaar ook bij (geladen) ionen.

I

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrische energie formules

geef eens een opgave

Berichten: 67

Re: Elektrische energie formules

9d, is een vb opgave. Weet iemand / u ook een algemene regel waardoor ik het goed kan onthouden?

Ik begrijp als ik een spanning moet berekenen dat ik de 2e formule moet gebruiken, maar bij energie gaat het altijd fout ( of ik gok goed :P ).

En hoe moet ik een plaatje draaien? :o

ps. dat invullen is geen probleem ;x.
Bijlagen
foto (1).JPG
foto (1).JPG (147.59 KiB) 370 keer bekeken
foto.JPG
foto.JPG (145.56 KiB) 371 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrische energie formules

wenson schreef: di 25 jun 2013, 20:08
En hoe moet ik een plaatje draaien? :o
Dat kan niet hier, wel in om het even welk afbeeldings-bewerkingsprogramma.
draaien.gif
draaien.gif (25.5 KiB) 363 keer bekeken
9.gif
9.gif (145.11 KiB) 363 keer bekeken
9d, is een vb opgave. Weet iemand / u ook een algemene regel waardoor ik het goed kan onthouden?
Je lijkt andersom te denken, dwz, eerst eens een formule zoeken, en dan eens gaan kijken of je van toepassing zijnde gegevens zou kunnen vinden.

De algemene regel is: zet eerst eens de gegevens die betrekking (zouden kunnen) hebben op je probleem op een rijtje, en je gevraagde grootheid. Ga dán eens op zoek naar een formule met daarin o.a. je gevraagde grootheid én bekende gegevens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: Elektrische energie formules

'Ga dán eens op zoek naar een formule met daarin o.a. je gevraagde grootheid én bekende gegevens. '



Dat is het probleem juist, ik heb bv. bij vraag 9d geen idee welke van de 2 ik moet gebruiken, want van beide formules staat alles gegeven (volgens mij) en daardoor heb ik dus geen idee welke van de 2 ik moet gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrische energie formules

wenson schreef: di 25 jun 2013, 20:43
Dat is het probleem juist, ik heb bv. bij vraag 9d geen idee welke van de 2 ik moet gebruiken, want van beide formules staat alles gegeven (volgens mij) en daardoor heb ik dus geen idee welke van de 2 ik moet gebruiken.
In dat geval zou je ze beide moeten kunnen gebruiken én hetzelfde resultaat moeten krijgen.

Probeer eens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: Elektrische energie formules

1.F(el)=2,5.10^3 . 3,2.10^-19=8,0.10^-16 N

W=F el . s=8,0 . 10^-16 . 2,4.10^-2=1,92.10 ^-17 J

2.E(el)=q.U=75 . 3,2.10^-19=2,4.10^-17 J

Of ik doe iets fout, maar volgens mij zijn ze echt anders :P .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrische energie formules

de grootte van de elektrische veldsterkte tussen de platen is 75Volt gedeeld door 0,03 meter=2500 V/m

(om te beginnen)

geef even aan wat de massa en elektrische lading van het ion is, want dat is nauwelijks te lezen

Berichten: 67

Re: Elektrische energie formules

Oh, hartstikke bedankt!

Dit geeft dus van punt A tot P-> 2,4.10^-2 . 2500= 60V

E(el)=3,2.10^-19 . 60=1,92 .10^-17

Hartstikke bedankt Aad! Ik vind natuurkunde alleen maar leuker worden, haha :P .

Reageer