[natuurkunde] profielwerkstuk natuurkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

profielwerkstuk natuurkunde

Hallo, Omdat ik volgend jaar naar havo 5 ga moest ik beginnen met het profielwerkstuk, en omdat ik het hoogste cijfer op natuurkunde sta en het een leuk vak vind koos ik ervoor om het over natuurkunde te doen. Ik zou graag iets willen doen wat te maken heeft met jongeren en anderen interesseert, enkele onderwerpen die ik al had gevonden:
  • zou het ook mogelijk zijn om een telefoonbatterij weer helemaal op te laden zonder dat het bij elke oplaadbeurt ten koste gaat van de levensduur van de batterij?
  • en is er een verschil in straling per mobiel telefoonmerk en toestel?


zouden deze onderwerpen mogelijk zijn en hebben jullie ook suggesties voor de verdere uitwerkingen van de onderwerpen en of een suggestie voor een onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: profielwerkstuk natuurkunde

Hoi, ik ga volgend jaar ook naar de 5e, alleen moet ik dan nog een jaartje wachten tot ik ook aan m'n PWS kan gaan werken. Ik heb gehoord van mensen bij mij op school, uit de 5e, die nu naar de 6e gaan en dus ook een onderwerp hebben moeten kiezen (nog niet definitief uiteraard), dat je vooral iets moet kiezen wat je natuurlijk leuk vind, maar ook vooral iets wat je echt kunt gaan onderzoeken. Vooral jouw tweede onderzoeksvraag lijkt mij interessant om te onderzoeken. Nu weet ik niet hoe uitgebreid je een PWS mag of wilt doen en wat de docenten bij jou op school het liefst willen zien, maar ik denk dat je onderzoeksvraag te onnauwkeurig is. Ik zou je dan adviseren om je dan vooral te richten op een van de volgende onderzoeksvragen:
  • Is er een verschil in straling per toestel?
  • Is er een verschil in straling per telefoonmerk?
Bedenk dat je de proef niet even snel kunt uitvoeren en ook een controleproef en blancoproef nodig hebt om op een juiste manier antwoord te geven op je onderzoeksvraag.

Een ander leuk idee is misschien een onderzoek doen naar de invloed van straling. Er is laatst een onderzoek gedaan door middelbare schoolmeisjes bij biologie die hebben aangetoond (met een makkelijk opgestelde proef) dat 'wifi-straling' invloed heeft op aardappelen (als ik me niet vergis?!).

Kortom, je moet eerst goed nadenken wat je nou precies wilt onderzoeken. Succes ;)

Toevoeging:

Overigens denk ik niet dat er een verschil in straling is per telefoonmerk? Lijkt me een raar idee, maar het zou kunnen :P .
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer