[natuurkunde] Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 67

Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Hoi,

Hoe kan ik bij C de richting van de stroom bepalen? Ik weet dat het magnetische veld van noord naar zuid gaat.

Maar vanaf dan weet ik niks :( . Kan iemand mij een tip geven om op de juiste weg te komen?
Bijlagen
foto (2).JPG
foto (2).JPG (160.07 KiB) 851 keer bekeken

Berichten: 246

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Het systeem zal proberen om de fluxverandering tegen te gaan. (magnetische flux). Als je de draadraam verder in het magnetisch veldt brengt zoals het hier gebeurt. Neemt de flux dan toe of af? En welke richting moet dan de stroom lopen om dat proberen tegen te gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Heb een beetje zitten zoeken en vond toen een oud topic van deze website. Misschien dat je daar het antwoord uit kunt halen! Topic 172870: stroomrichting van inductie
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 67

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

AItt schreef: wo 26 jun 2013, 18:08
Het systeem zal proberen om de fluxverandering tegen te gaan. (magnetische flux). Als je de draadraam verder in het magnetisch veldt brengt zoals het hier gebeurt. Neemt de flux dan toe of af? En welke richting moet dan de stroom lopen om dat proberen tegen te gaan?
De flux neemt af, want de oppervlakte neemt af. Ik heb geen idee hoe ik die 2e vraag moet beantwoorden :o .

Hmm, kan ik ook zeggen dat de F lor mijn spierkracht tegenwerkt? Waardoor ik dus de linkerhandregel kan toepassen?

Berichten: 246

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Hoezo af? Als je de draadraam verder in het magnetisch veld brengt dan neemt toch de oppervlakte van de draadraam dat zich in het magnetisch veld bevindt toch toe.

Berichten: 67

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Dat ding je trek je toch eruit? Maar los van dat, begrijp ik je 2e vraag niet. Op gevoel zou ik zeggen de tegengestelde richting.

Berichten: 246

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Het lijkt me als ik zo naar het plaatje kijkt alsof je hem juist induwt, maar goed. Als je hem uittrekt dan neemt de flux inderdaad af, want de opp neemt af zoals je correct zei.

Het stroom moet nu dus zo gaan lopen om de flux toe te laten nemen. De flux kan in dit geval toenemen door de magnetische veldsterkte te vergroten.(kan ook door opp te vergroten maar dat is denk ik iets lastiger zal ik later over vertellen als je dit begrepen hebt) Je weet als het goed is dat een stroom/bewegende lading een magnetisch veld veroorzaakt. De richting van dit veld kun je bepalen met de rechterhand regel of schroefregel. Hier is de richting van de magnetische veld van noor naar zuid. Dus om de veldsterkte te vergroten moet de door de stroom veroorzaakte magnetische veld(lijnen) zelfde richting hebben.

Kun je nu door de rechterhandregel/schroefregel te gebruiken zeggen welke kant de stroom dus moet lopen om die magnetische veldsterkte toe te laten nemen?

Berichten: 67

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Dus nu ga ik er van uit dat die erin gaat toch en dus niet eruit?

Ik weet idd dat een als de opp toeneemt/afneemt of als er stroom gaat lopen(dat volgt uit de eerste opmerking) er een magnetische veld ontstaat.

Maar voordat ik de rechterhandregel kan gebruiken, moet ik weten in welke richting het magnetisch veld staat van het draadraam. En daar loop ik dus vast, want hoe weet ik in welke richting dit veld staat?

Berichten: 246

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Nee je gaat er vanuit dat hij eruit gaat. :) Want daar ging ik er ook van uit in mijn vorige post.

Berichten: 67

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

AItt schreef: wo 26 jun 2013, 18:56
Nee je gaat er vanuit dat hij eruit gaat. :) Want daar ging ik er ook van uit in mijn vorige post.
het klonk alsof hij erin gaat, want u zei dat de flux toeneemt. Dus dat volgt uit dat de opp toeneemt, lijkt mij :o .

Maar los van dat, wat is de volgende denk stap dat ik moet maken?

Berichten: 246

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Nee ik zei dat de flux nu toe moet nemen om de afnemende flux tegen te gaan.
wenson schreef: wo 26 jun 2013, 18:53
Dus nu ga ik er van uit dat die erin gaat toch en dus niet eruit?

Ik weet idd dat een als de opp toeneemt/afneemt of als er stroom gaat lopen(dat volgt uit de eerste opmerking) er een magnetische veld ontstaat.

Maar voordat ik de rechterhandregel kan gebruiken, moet ik weten in welke richting het magnetisch veld staat van het draadraam. En daar loop ik dus vast, want hoe weet ik in welke richting dit veld staat?
Het magnetisch veld dat door het draadraam gaat, gaat van noord naar zuid. Want het draadraam zit gewoon in het magnetisch veld van het permanente magneet.

Maar wanneer je de flux gaat veranderen (neemt af) door de draadraam eruit te trekken. "Wil" de draadraam de flux toe laten nemen. Dus moet de stroom zo gaan lopen dat er een magnetisch veld ontstaat in de richting van de al bestaande magnetisch veld. (noord naar zuid)

Berichten: 67

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Ik begrijp niet echt wat je bedoelt. Er is een flux afname in het draadraam, maar waar moet die plotselinge toename dan vandaan komen?

Berichten: 246

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

wenson schreef: wo 26 jun 2013, 19:18
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt. Er is een flux afname in het draadraam, maar waar moet die plotselinge toename dan vandaan komen?
De toename kan gebeuren door of de opp te vergroten of de magnetische veldsterkte te vergroten. De magnetische veldsterkte kan vergroot worden als er een stroom door de draadraam gaat lopen. Want een stroom zorgt voor een magnetisch veld. Waarvan je de richting kunt bepalen met de rechterhandregel/schroefregel. De vraag is dus welke kant dit stroom moet lopen.

Als er een stroom zou gaan lopen van P naar Q, er zou dan een magnetisch veld veroorzaakt worden. Welke richting zou die hebben? (rechterhandregel/schroefregel)

Berichten: 67

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Het magnetisch veld zou dan van P naar Q gaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Hoe bepaal ik hiervan de stroomrichting?

Tussen de noordpool en de zuidpool van de permanente magneet heerst een homogeen magnetisch veld wat gericht is van de noordpool naar de zuidpool.

als ik fig.7.30 bekijk lijkt het er op dat de rechthoekige stroomwinding steeds verder tussen de noord en zuidpool geschoven wordt.

dit betekend dat de totale magnetische flux indetijd gezien zal toenemen.gebruik nu de wet van Lenz om de stroomrichting in die rechthoekige stroomwinding te bepalen.

(van P naar Q gaat natuurlijk geen magnetisch veld ,er kan hooguit een gelijkstroom van puntPnaar punt Q stromen.het is zaak om dit na te gaan.

Reageer