[natuurkunde] Korte vraag betreft de rotatie matrix

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

Korte vraag betreft de rotatie matrix

Goedemiddagmensen.

Ik was bezig met een rotatie matrix maar ik kom met de rotatie assen van y bijvoorbeeld niet uit.

Voor mij is het bijna duidelijk hoe je deze matrix moet in vullen. Bij de rotatie om de z as gaat het goed maar bij de y as niet.

Kan iemand mij a.u.b. vertellen wat ik verkeerd doet?

Bij voorbaat dank Albertooo
Bijlagen
rechterhand.JPG
rechterhand.JPG (13.48 KiB) 139 keer bekeken
vraag deel 2.xlsx
(12.09 KiB) 64 keer gedownload
rotatie om de z as.pdf
(175.87 KiB) 57 keer gedownload
rotatie om de y as.pdf
(158.68 KiB) 63 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Korte vraag betreft de rotatie matrix

In je "rotatie om de y as" schrijf je alleen "locatie van de sinussen is niet correct", maar waar wil je ze dan hebben?

Dan de excel.Oei! Je bent matrices met elkaar aan het vermenigvuldigen, maar je geeft niet aan wat je wilt bereiken, en waarom je denkt dat je resultaat fout is. Zonder die dingen wil ik er niet aan beginnen om te kijken wat je fout hebt gedaan, hoor!

Als eerste wil ik even opmerken dat een translatie niet om een as gaat! Translatie doe je "in een bepaalde richting. Een translatie van "0 2 0" is een translatie van 2 eenheden in de richting van y.

Weet je dat matrixvermenigvuldigingen een volgorde hebben? Je probeert nu

(translatie langs y) * (rotatie om y)

Te vermenigvuldigen met

(translatie langs z) * (rotatie om z)

Welke volgorde je daarbij wilt gebruiken is mij niet duidelijk, maar dat is wel belangrijk!

Als je een kubus pakt dan kun je proberen om die operaties met de hand uit te voeren, dan kun je zien wat het verschil is. Probeer het eerst maar eens met een dobbelsteen, leg de 1 boven en de 2 naar je toe, en draai dan een rotatie van 90 graden om x en een rotatie van 90 graden om z. Teken de dobbelsteen. En dan terug en de twee in omgekeerde volgorde doen.

Reageer