Vraag met betrekking tot niet-normaal verdeling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Vraag met betrekking tot niet-normaal verdeling

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een toepassing van een statistische analyse waar ik een vraag over had.

De verdeling blijkt niet normaal te zijn dus zijn er een aantal oplossingen waar tussen ik twijfel, aangezien de assumptie van de t-toets is dat er een normaal verdeling is. Het transformeren leverde helaas weinig op.

Nu heb ik begrepen dat, omdat mijn steekproefomvang ongeveer 200 is ik alsnog een one sample t-test zou kunnen doen omdat die robust genoeg is. Een andere optie is om bootstrapping te gebruiken of toch over gaan op een non-parametric toets. Wat is het beste, aangezien ik oorspronkelijk van plan was om meerdere type's toetsen te gebruiken die een normaal verdelingen als assumptie hebben (t-test en anova)?

Hebben jullie een advies voor mij?

Daarnaast moet ik ook een deel van de resultaten van mijn data (uit een steekproef) vergelijken met mijn data uit een een landelijke database (waarvan alleen data in percentages beschikbaar is, dus zoveel %procent van de mensen met kenmerk A zit in de eerste groep, zoveel % in B). IK wil dus een percentuele vergelijking maken, maar aangezien er veel groepen zit het er niet in dit handmatig te vergelijken. Ik vroeg mij daarom af hoe ik dit het efficiëntst in SPSS kan doen?

Alvast bedankt,

Groeten,

GerdaC.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vraag met betrekking tot niet-normaal verdeling

Opmerking moderator

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vraag met betrekking tot niet-normaal verdeling

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer