Relatie van kalk en het oog?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Relatie van kalk en het oog?

Hoi, ik zat een beetje te dagdromen over scheikundige reacties en ook de relatie daarvan met biologische waarnemingen. Nu is er echter iets wat ik nog nooit ergens heb gelezen of iemand over heb gehoord.

Thuis hebben wij een douche, die omringt is met glazen wanden. Wanneer de laatste is geweest, wordt daarvan geacht de douchewanden droog te maken (mbv een ruitenwisser) omdat er anders door de kalk (er zit altijd wel een percentage kalk in 'kraanwater') witte aanslag ontstaat. Nu is dit gewoon duidelijk, maar toen dacht ik ook, als je je hoofd wast, gaat dat zelfde water ook over je ogen. Is het te zeggen of er over een lange tijd (laten we zeggen 50 jaar) een kleine afwijking aan het oog ontstaat door de kalk (dus dat je zicht een heel klein beetje belemmerd wordt, naast veroudering van het oog)? Of wordt de kalk al meteen weer uit het oog gewassen doordat je met je oog knippert?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Relatie van kalk en het oog?

Opmerking moderator

Verplaatst naar het biologieforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Relatie van kalk en het oog?

Ik heb wat zitten rondneuzen en heb het antwoord gevonden denk ik. Tot nu toe is er nog niks bekend over kalkafzetting in het oog door de kalk in kraanwater. Wie weet wordt dit ooit aangetoond, maar duidelijk is wel dat we er geen extreme vertroebeling in het oog van krijgen.

Wat kan dan wel?

• Kalkafzetting, waardoor het hoornvlies troebel wordt zodat u minder goed ziet. Deze kalkafzetting kan het gevolg zijn van te veel kalk in het bloed of doordat door een erfelijke aanleg meer kalk dan normaal in het hoornvlies wordt afgezet.

• Een ongeluk waarbij ongebluste kalk in het oog is gekomen. Dit beschadigt het hoornvlies.

• Een infectie met bacteriën of virussen, waardoor er een zweertje (ulcus) ontstaat.

Het kan overigens wel voorkomen dat mensen, die overgevoelig zijn voor kalk, soms last krijgen van hun ogen door het spoelen van kraanwater. Maar vaak is dit al snel verholpen en roept het alleen tijdelijke iritatie op.

Ik heb deze informatie van apotheek.nl.

( Link: http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 8&rId=1253 )

Wil je meer lezen over kalkafzetting in het oog en wat er tegen gedaan kan worden? Lees dan verder op oogartsen.nl.

( Link: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/hoorn ... n_plooien/ )

NB: kon geen kortere links gebruiken omdat ik op m'n mobiel zit.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Relatie van kalk en het oog?

Ik verwacht geen kalkafzetting op het oog. De douchewanden, kranen en tegels in de badkamer worden kalkwit omdat het water daar steeds opnieuw verdampt en de achterblijvende kalkzouten worden omgezet in minder oplosbare varianten. In een kookketel worden door het koken ook minder oplosbare varianten gevormd (ketelsteen). Op het oog droogt het waswater nooit op.

Reageer