[natuurkunde] Omrekenen van m/s naar l/min

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Omrekenen van m/s naar l/min

Beste mensen,

Ik moet iets omrekenen en weet niet hoe ik dit doe.

Snelheid van 1,7 m/s naar l/min omrekenen.

m = meters

s = seconde

l = liters

min= minuut

Wie kan mij hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

Je zal meer informatie moeten geven.

Wat is de precieze vraag?

Bijvoorbeeld:

je hebt een auto die 10 m/s rijdt en je wil weten hoeveel liter benzine hij per minuut verbruikt.

of bedoel je:

Je hebt een kraan waar water met 1 m/s doorheen stroomt en je wil weten hoeveel liter water er per minuut doorheen stroomt.

Dat zijn twee hele verschillende vragen die je op een totaal verschillende manier oplost.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 10

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

Door een leiding 75mm stroomt water met een snelheid van 1,7m/s. Hoe groot is in dit geval de waterlevering in liters per minuut

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Wat is de inhoud van 1 meter leiding met een (diameter? straal?) van 75 mm?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

Wat hierboven staat is de enige informatie die ik heb :(

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

dat is ook meer dan zat.

Ga er dan maar van uit dat die 75 mm de diameter is (redelijk gebruikelijke diameter),

Een stuk waterleiding heeft de vorm van een cilinder.

Wat is de inhoud van een cilinder met een diameter van 75 mm en een lengte van 1 m ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

Is oppervlakte van de cirkel x de hoogte toch?

Dus 75mm x Pie (3,14) = 235,5

maar dan..?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

oppervlakte cirkel is ¼πd² of πr², wat je liever hebt. Dat soort dingen van basisfiguren als driehoeken, cirkels en zo moet je gewoon simpelweg uit je hoofd kennen.

Inhoud cilinder is oppervlakte grondvlak (je cirkel) x hoogte (denk desnoods dat je leiding rechtop staat, maakt allemaal niks uit) , neem een standaardstuk van 1 m.

denk erom, gelijke eenheden, dus alles éérst omrekenen naar mm, cm, dm of m

omdat je uiteindelijk naar liters moet (=dm³) is het handig om alles naar decimeters om te rekenen.

Zo ken je de inhoud van je leiding per meter leiding, als je zover bent zien we wel weer verder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

Okay inhoud cilinder is:

Pi x r x r x h

3,14 x 37,5² x hoogte

Ik heb alleen geen lengte in mijn verhaal zitten of zit ik nu helemaal fout te denken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

zoals ik zei, pak gewoon een (standaard)lengte van 1 m, dan ken je het volume van 1 m leiding.

en zoals ik ook zei, wees handig en neem alles in decimeters, heb je gelijk kubieke decimeters en dus liters.

π x 0,375² x 10 = .... dm³ (per meter leiding)

Goed, als zo'n leiding volstroomt aan een snelheid van 1,7 m/s, dan vul je dus elke seconde 1,7 m van die leiding.

Het volume van 1 m ken je, het volume van 1,7 m is nou een eitje. Dát volume moet er dan elke seconde instromen.

Je wou naar liters per minuut, maar ja, als je weet hoeveel liter per seconde dan is liter per minuut niet moeilijk meer hè?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

Dank je wel!

Even uitgewerkt:

Pi x r² x 10

3,14 x 0,375² x 10 = 4,396 dm3

4,396 dm3 x 1,7 m/s = 7,4732

7,4732 x 60 sec = 448 liter per minuut

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Omrekenen van m/s naar l/min

4,396 dm3 x 1,7 m/s = 7,4732 liter per seconde
Goed, principe gesnapt?

de stroomsnelheid geeft je hoeveel meter leiding je in een seconde kunt vullen, en dat keer het volume van een meter leiding geeft je het debiet.

Zou je dat dan ook andersom kunnen?

Ik wil een debiet van 90 m³/h, en de stroomsnelheid mag maximaal 1,5 m/s bedragen. Welke diameter leiding heb ik minstens nodig?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer