Formules voor het bepalen of een magneet een plaat kan optillen.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Formules voor het bepalen of een magneet een plaat kan optillen.

Ik heb een vraag over wat voor formules ik voor de volgende vraagstuk moet gebruiken.

Er is een stalen plaat van 4 meter 2 meter, breed lang en 4 cm dik. In het midden van de plaat zit een inham. In deze inham ligt een aluminium plaat (niet magnetisch) van 2 meter lang (in de breedte van de stalen plaat 40 cm breed en 1 cm hoog.

Ik wil de plaat pakken met een ronde magneet met een hefvermogen van 12500 kilo en een diameter van 1200 mm.

Ik wil rekening houden met het doorbuigen van de stalen plak waardoor het magnetisch vermogen afneemt.

Ik wil rekening houden met het stuk aluminium in het midden dat niet magnetisch is. De afstand tussen magneet en staal is hierdoor vergroot. En de magnetische kracht neemt af.

Met welke formules kan ik berekenen hoeveel hefvermogen ik over hou.

Graag bij de formules vermelden waar de tekens of symbolen voor staan.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Formules voor het bepalen of een magneet een plaat kan optillen.

Daar is geen formule voor, je kunt het beter proefondervindelijk bepalen. Is het voor een stageverslag of zo?

Berichten: 3

Re: Formules voor het bepalen of een magneet een plaat kan optillen.

Het is voor een afstudeeropdracht. Alleen een formule voor de kracht vind ik voldoende.

Er bestaat een formule voor wat de afstand tot een magneet voor invloed heeft op de kracht van de magneet.

Zie hieronder een calculator:

http://www.kjmagnetics.com/calculator.asp is een calculator voor het bepalen van de magnetische kracht. Er staat echter geen formule bij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Formules voor het bepalen of een magneet een plaat kan optillen.

Er staat echter geen formule bij.
Inderdaad, ze waarschuwen tegen theoretische formules:

"Most online calculators determine pull force based on a theoretical calculation of the flux density. With a few assumptions, flux density (in Gauss) can be related to the expected pull force. Unfortunately, this simplification often fails to match experimentally measured data. This page calculates expected pull forces based on extensive product testing. The Surface Field data is only valid for points along the center axis of the magnet, and assumes a single magnet in free space.

Berichten: 3

Re: Formules voor het bepalen of een magneet een plaat kan optillen.

Beste jkien,

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Heeft u misschien wel een duidelijke beschrijving van de theoretische berekening van de flux dichtheid. Waar alles voor staat en met de algemene aannames. Wil gewoon erg graag kunnen laten zien dat wat ik heb bedacht kan werken.

Met vriendelijke groet,

Stefan

Reageer