magneet-oscillator

Moderator: physicalattraction

magneet-oscillator

Hoe maak ik een magneet-oscilator ? Het wil mij niet lukken , maar iets zegt mij dat het wel moet kunnen. Hierbij denk ik aan 2-polig magneet , stukje feroijzer en spoel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: magneet-oscillator

Leg eerst eens uit wat een magneetoscillator is.

Ik heb met google gezocht, en ook wel wat gevonden, maar het is me niet duidelijk wat de essentie van zo'n ding is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: magneet-oscillator

biorobot schreef: vr 05 jul 2013, 09:40
Hierbij denk ik aan 2-polig magneet


Het is inderdaad zeer belangrijk dat de magneet exact 2 polen heeft.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magneet-oscillator

Je bedoelt hiermee de oscillatie van een magneet in een wisselend magnetisch veld van een spoel (of andersom) zoals in dit voorbeeld waarin het principe van de luidspreker wordt getoond?


Re: magneet-oscillator

Michel Uphoff ja dat bedoel ik , maar uiteindelijk zal de stroom in de spoel opgewekt worden niet door bewegend magneet of spoel , maar bij stilstaande configuratie. Neem een 2-polig magneet b.v. 10 x 2 x 0.5 cm , bevestig hem op een niet geleidend stukje plaat b.v. van PVC of hout , bevestig voor de magneet op bepaald afstand een even groot stukje ijzer (feroijzer). Het bevestigen van beide kan gedaan worden met lijm doch niet met metalen klemmen.

Neem nu een andere stukje PVC of hout 10 x 10 cm en plaats deze tegenover het ijzeren plaatje dusdanig dat die kan schuiven als een laadje. Maak 2 identieke spoelen 40 windingen op ijzeren kern met doorsnee van 2 cm en een lengte van 8 cm. De koperen draad dikte zou zijn 0.9 mm. Lijm zo de spoelen op het laadje dat elke spoel met het kern naar het midden van de magneet pool wijst. Dus de ene zal wijzen naar het midden van Noordpool en de andere naar het midden van de zuidpool.. Nu verbind de 2 spoelen met elkaar , uiteinde spoel 1 met begin van spoel 2. Op de overige draaden sluit een wisselstroom elko ( geen bi-polar en ook geen 2 DC elkos ). Ik ben aan het testen met Motor RUN en Motor START elko´s. Maar nu komt het probleem , ik moet de juste afstand vinden van de magneet ten opzichte van het stukje ijzer en de afstand tussen het ijzer en de spoelen op het laadje om de inductiestroom op te wekken. Heb de meter in de stand AC milivolts staan en aangesloten op de elko en er gebeurt maar weinig of niets. Ergens maak ik een fout , ik dacht dat er meer spoelen aan te pas moeten komen en zo heb ik een mandspoel gemaakt en een tweede elko genomen ... en kijk nu gebeurt er iets , doch de elko´s ontladen zich weer , de bedoeling is om de stroom fast te houden. Mischien moet ik 2 apparte sesies maken , een voor de Noordpool en een voor Zuidpool met weer wat elko´s en mischien een afsluittrafo. Het is om het te proberen waard.

Re: magneet-oscillator

  • Pluimdrager , de bedoeling is om met behulp van de magnetische kracht stroom op te wekken , zonder beweging van spoel of magneet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: magneet-oscillator

Dat gaat dus niet.

Re: magneet-oscillator

Pluimdrager , maak een mandspoel met 3 afzonderlijke spoelen. Als eerste L1 12 windingen geemaileerd koperdraad 0.9 mm , in dezelfde richting L2 6 windingen geisoleerd elektriciteitsdraad 1.5 mm , gebruik kleuren voor het gemak , dan L3 6 windingen andere kleur geisoleerd elektriciteitsdraad 1.5 mm. Nu heb je een luchtspoel , als kern voor deze spoel gebruik wisselstroom elko met stalen mantel. Sluit aan op L1 signaalgenerator en stem af op ongeveer 1.5 kHz , op L2 sluit aan osciloscoop , stem af op sinus-golf , meet ook andere uitgangen van de mandspoel en de elko . Laat je fantasie de vraaie gang gaan.

Het is een begin van een voedingsloze generator. Wie niet probeert die niet weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: magneet-oscillator

Sluit aan op L1 signaalgenerator (...)Het is een begin van een voedingsloze generator.
Een signaalgenerator is toch een voeding?

Overigens, zonder afbeelding is je uitleg niet te ontcijferen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: magneet-oscillator

Ja zo kan het ook begrepen worden. Wat een afbeelding betreft , kan dat hier zonder gebruik te maken van een link ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magneet-oscillator

Het is een begin van een voedingsloze generator.
Ik vermoed dat je iets onmogelijks wil proberen, namelijk de wet van behoud van energie schenden. En als dat zo is, is dat zonde van je tijd.

Maar misschien wil je iets anders, en dan is een plaatje waaruit het werkingsprincipe blijkt wel erg handig.

Je kan plaatjes toevoegen, door rechtsonder in het berichtvenster op uitgebreid bewerken te klikken en vervolgens linksonder via "bestanden kiezen" afbeeldingen toe te voegen.

Re: magneet-oscillator

Nieuwsposter en Moderator , ik ben hier gekomen in de hoop iemand hier te vinden die zoals ik verder kan en wil denken dan tot nu toe is ontdekt en uitgevonden. Met zoiemand wil ik mijn ideen delen en uitwerken ookal wordt het resultaat NUL of juist heel wat. Als je denkt dat dat wat ik hier aangehaald heb hier niet hoort , dan ok , dan heb ik hier niets te zoeken. Voor mij bestaat er niets wat niet kan voor ik het zelf heb uitgeprobeert. Ik doe graag inovatief denken.

A.U.B. laat het mij weten of ik hier welkom ben of niet , maar heb het niet over b.v. schenden van wetten. Een mens wil vooruit en niet blijven hangen in eeuwenlange ondervindingen op wetenschappelijk sector.

P.S.

bedankt voor de handige tip om fotos / tekeningen om hier te kunnen plaatsen

.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magneet-oscillator

Kan je een afbeelding / tekening / pcincipeschetsje met beschrijving van de werking van jouw oscillator opsturen?

Innovatief denken is hier natuurlijk meer dan welkom. Wel zal de werking van zo'n innovatie beredeneerd / aangetoond moeten kunnen worden. Als al opgemerkt, met de gegeven omschrijving alleen is het vrijwel niet voor te stellen hoe de vinding in elkaar zit en hoe het zou kunnen werken.

Natuurlijk, natuurwetten zijn niet heilig. Maar die van behoud van energie is wel érg fundamenteel (zeg maar zalig verklaard). Dus zou een vinding die zich van die wet niets aantrekt werkelijk verbazingwekkend wereldnieuws zijn.

Re: magneet-oscillator

<p>Nieuwsposter , het begrip magneetoscilator had eigenlijk moeten zijn magneetresonator en diens schema probeer ik hier aan toe te voeggen. Op zich valt er weinig over te vertellen behalve dat ik doch een ideale afstand moest opzoeken tussen het magneet en het ijzerstaafje en de onderlingse afstand is ca 4 mm om zo groot mogelijk inductiespanning in de 2 spoelen er achter op te wekken. Natuurlijk is het zo dat zonder een beweging met de spoelen doet die niets. Mijn gedachte gaat uit naar een geslote inductie-kring bestaande uit deze magneetresonator en een aantal mandspoelen in combinatie met wisselstroom elko´s. De verwachte werking zou moeten zijn alsvolgd ,<br />

de eerste flux wordt door de magneetspoelen gestuurd naar de mandspoel bestaande uit 3 spoelen waarbij een vertikale inductie onstaat en opgevangen word door de 50 Hz wisselstroom elko met ijzeren mantel die zich midden in de mandspoel bevind. De inductiespanning word in deze elko opgeslagen. Nu probeer ik een oneindig aantal fluxen op te wekken met behulp van L2 van de mandspoel en een volgende elko waarna de eerste flux een niewe flux zal opwekken in de magneet spoelen. Maar het valt niet mee om de juiste aansluiting te vinden om de fluxen automatisch te laten cirkuleren in een gesloten cirquit. Ik weet wel dat de wisselstroom elko is zo gemaakt dat die elke volgende spanningstoot opslaat , dus stapelt tot een maximum.</p>
Bijlagen
Gen-01.jpg
Gen-01.jpg (104.7 KiB) 1487 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magneet-oscillator

Natuurlijk is het zo dat zonder een beweging met de spoelen doet die niets.


Inderdaad zolang de magneet niet beweegt, gebeurt er niets. Hoe gaat de magneet bewogen worden?

Gesloten