Functie diode bij inductie: diodebrugcel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 38

Functie diode bij inductie: diodebrugcel

Hallo allemaal!

Ik ben mijn staatsexamen natuurkunde aan het voorbereiden en een van de onderwerpen is inductie.

Een deel van de stof gaat over een diodebrugcel.

Helaas is dit een term die ik nergens terug kan vinden, dus kan iemand mij helpen met het begrijpen van het nut van een diodebrugcel bij het gelijkrichten van een wisselstroom die ontstaan is uit inductie?

Ik weet dat een diode stroom doorlaat in een richting en in de andere niet. Ik zie echter niet hoe dan voorkomen dan worden dat de stroom in de doorlaatrichting niet constant verandert. Zou je nu namelijk niet een halve sinus moeten zien? Namelijk de positieve helft?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Functie diode bij inductie: diodebrugcel

Bij enkelzijdige gelijkrichting krijg je wat jij beschrijft, maar er is ook dubbelzijdige gelijkrichting mogelijk, zoek eens op gelijkrichterbrug:
brugcel.jpg
brugcel.jpg (16.27 KiB) 353 keer bekeken
Loop per diode de sper en doorlaat voor een wisselspanning even door voor inzicht. Deze dubbelzijdige gelijkrichter maakt van een AC spanning een DC rimpelspanning. Meestal wordt er nog een afvlakelco over de uitgang gezet om de rimpelspanning om te zetten in een min of meer vlakke gelijkspanning.

Berichten: 38

Re: Functie diode bij inductie: diodebrugcel

Ah, met zoeken op gelijkrichterbrug kom ik inderdaad verder!

Ik heb er even goed naar gekeken en ik ben er volgens mij uit.

Hartstikke bedankt!

Reageer