magnetic power generator

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

magnetic power generator

Ik heb niets kunnen vinden over bovenstaand onderwerp in voorgaande threads; indien dit toch besproken is hoor ik dat graag.

Ik heb een aantal patenten van Howard Johnson gelezen (oa US5,4021,021) en nadien vele websites met pro en contra informatie varierend van lariekoek, complot theorieen tot het ei van columbus maar ik ben er nog steeds niet uit. Wat denken jullie, is het mogelijk om met zo'n toestel (permanente magneten -> electriciteit) energie op te wekken? Hopelijk kunnen jullie enige serieuze duidelijkheid scheppen in deze materie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magnetic power generator

Ah, daar is de HoJo motor weer.

Nee die zal nooit werken omdat hij nooit kan werken.

We kunnen er lang of kort over discussiëren, maar energie uit niets opwekken is in strijd met de wet van behoud van energie, punt.

Vreselijke website van HoJo Motor Plans. Een langdradige video nog erger dan Tell Sell, en dan 50 dollar dokken voor een documentje waarvan je op voorhand al weet dat de inhoud nonsens is.

Berichten: 7

Re: magnetic power generator

OK, dit is een mening die ik zelf ook al bedacht had. Maar je kunt toch ook redeneren dat de magneetkracht een potentiele kracht is zoals zwaartkracht (waterkrachtcentrale) waaruit energie wordt opgewekt? Daarenboven het feit dat de patenten zijn toegekend, lijkt toch te wijzen in de richting dat het mogelijk is. Althans volgens mij heeft de patent office nog nooit een patent voor een perpetuum mobile willen toekennen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magnetic power generator

Nee, het is geen mening. Het is een feit. Natuurwetten verbieden dit ten ene male.

Je kan zo'n 'gratis energie' kunststukje slim verpakken en in nevelen van minder bekende principes hullen, zodat niet direct zichtbaar is waar natuurwetten geschonden worden, maar dat maakt niet uit. Het werkt niet.

Kracht is niet gelijk aan energie.

Als ik een magneet naar een stuk ijzer laat vliegen wekt de klap energie op, waarmee ik wat kan doen. Maar daarna moet de magneet weer van het ijzer worden getrokken, en dat kost minimaal evenveel energie als de klap opleverde.

Zwaartekrachtsenergie rust op hetzelfde principe. Natuurlijk levert vallend water ons veel energie op. Maar dat water moet wel eerst omhoog gebracht worden. Dat doet de Zon voor ons die het water laat verdampen waardoor het opstijgt en als regen neervalt op grotere hoogten. Een waterkrachtcentrale werkt dus dankzij zonne-energie, die zijn oorsprong vindt in nucleaire fusie-energie.

Berichten: 7

Re: magnetic power generator

en het patentverhaal? Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat, als het zo duidelijk is zoals jij doet voorkomen, men hiervoor patenten toekent aangezien de uitvinding nieuw, vindingrijk en industrieel toepasbaar moet zijn.

Berichten: 12.262

Re: magnetic power generator

Dat kan wel - dat iets werkt is geen eis om er een patent op te kunnen krijgen. Een vereiste is hoogstens dat het toepasbaar is indien het werkt, maar dat is toch iets heel anders.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magnetic power generator

Kan je wat links naar die patenten geven?

Berichten: 7

Re: magnetic power generator

Patenten (bv epo.org)

US5,402,021

US4,877,983

US4,151,431

@VIP: en toch hebben ze tot nu toe geen patenten verleend voor een perpetuum mobile ondanks dat deze toepasbaar zouden zijn indien deze werken dus die redenering klopt niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magnetic power generator

Ik heb ze even diagonaal gelezen, maar een claim dat (als het apparaat al zou werken) er energie uit niets ontstaat (of vergelijkbare claims) ben ik niet in tegengekomen.

de patenten: klik, klik en klik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: magnetic power generator

Het probleem van een magneetveld is dat de nettoarbeid die geleverd is als je vanuit A terugkeert in A gelijk is aan 0, oftewel een kringintegraal met uitkomst 0. Zwaartekracht werkt net zo.

Berichten: 7

Re: magnetic power generator

Fuzzwood schreef: ma 08 jul 2013, 16:53
Het probleem van een magneetveld is dat de nettoarbeid die geleverd is als je vanuit A terugkeert in A gelijk is aan 0, oftewel een kringintegraal met uitkomst 0. Zwaartekracht werkt net zo.


Is dat zo? Hoe zit het dan met getijdenenergie. Onder invloed van de zwaartekracht draaien de maan en aarde hun rondjes, zogezegd is de kringintegraal nul en toch kan je hieruit energie putten.

Berichten: 7.068

Re: magnetic power generator

De rondjes die de aarde en maan draaien zijn echter niet perfect. Het systeem verliest energie. Je zou hier theoretisch energie uit kunnen putten, maar uiteindelijk is de energie dan wel op.Geen perpetuum mobile dus...

Berichten: 7

Re: magnetic power generator

EvilBro schreef: di 09 jul 2013, 09:11
De rondjes die de aarde en maan draaien zijn echter niet perfect. Het systeem verliest energie. Je zou hier theoretisch energie uit kunnen putten, maar uiteindelijk is de energie dan wel op.Geen perpetuum mobile dus...


Theoretisch lijkt mij dit niet; er wordt al sinds jaren energie uit getijden gewonnen. Anyway, dus dit proces is eindig? We draaien toch al een tijdje rond en dat zal nog wel even zo voortduren (hoop ik ;-) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: magnetic power generator

Hoe zit het dan met getijdenenergie


Zie voor meer inzicht dit bericht.

Berichten: 7

Re: magnetic power generator

Michel Uphoff schreef: di 09 jul 2013, 09:35
Zie voor meer inzicht dit bericht.


zeer inzichtelijke uitleg; bedankt!

Reageer