licht spiraal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

licht spiraal

Vanuit mijn optiek kan het niet zo zijn dat licht alleen maar een golfverschijnsel is en/of alleen maar uit deeltjes bestaat. Denk dat het beide juist is maar er ontbreekt een facet. Ik ben van mening dat het lichtdeeltje weliswaar zich als golf beweegt maar om vooruit te komen moet er ook nog een rotatiebeweging zijn. Vergelijk het maar met een raket: wil een raket een golfbeweging maken, dan moet hij deels ook roteren. Zonder de rotatie zou een deeltje via een rechte baan zijn weg vervolgen. Misschien is dit ooit onderzocht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: licht spiraal

Ik neem aan dat je een om zijn lengteas draaiende raket bedoelt (i.p.v. om een dwarse as, zoals een fietsventiel). Dan heb je helemaal gelijk, mits je wiskundige bewerkingen zoals het optellen van links- en rechtsdraaiende 'raketten' toestaat. Elke lichtgolf is de optelsom van links- en rechtsdraaiende 'raketten'. [1]

Berichten: 12.262

Re: licht spiraal

Afgezien van circulair gepolariseerd licht dan, of je moet het goedkeuren dat 1 van de componenten voor 0 meetelt in de optelsom.

Ik denk echter dan Rene het iets anders bedoeld: dat fotonen als het ware een zig-zag beweging maken ipv een rechte lijn te volgen. Het pad dat een foton over een rechte lijn neemt zou dan bijvoorbeeld lijken op een sinusgolf zoals je die op een scope bekijkt.

Er zijn echter diverse polarisatievormen: circular, maar ook horizontaal/verticaal, en alle mengsels daarvan. Bij zichtbaar licht is het effect meestal niet zo groot, maar bij radiogolven is het wel van belang: een verticaal geplaatste antenne zal een horizontaal gepolariseerd signaal nauwelijks ontvangen. Voor een circulair gepolariseerd is het verlies 50%.
Victory through technology

Reageer