[natuurkunde] Online repositories voor zelfstudie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 37

Online repositories voor zelfstudie

Hallo allemaal,

ik begin mij de laatste tijd steeds meer te interesseren in de wetenschap en dan met name de interpretatie van de fysieke realiteit om ons heen.

Nu heb ik heel veel opgestoken van lezingen als deze en deze en veel van deze.

En mijn favorieten: dit en dit. Maar ook dit en dit en dit. Al deze lezingen, en nog vele anderen, heb ik tot in den treure bekeken en ik snap ik het overgrote wat ze in elk van deze bronnen vertellen.

Maar alles betreft tot nu toe dus eigenlijk kennis 'in de algehele zin' voor niet-wetenschappers. Wiskunde wordt uit de weg gegaan. Veelal wordt er gebruikt gemaakt van lekentermen en analogieën ipv. de 'correcte' termen en omschrijvingen. Bovendien zijn veel van voorgenoemde bronnen commercieel.

Nu ben ik nog wat diepgaandere dingen 'op het spoor' waar een meer technische kennis, zoals bijvoorbeeld algebra en calculus absoluut noodzakelijk voor is.

Momenteel werk ik mijzelf met veel plezier door Algebra I en Algebra II.

Nu is mijn vraag: wie heeft er tips voor (open) bronnen voor zelfstudie, dan het liefst niet zoals bijvoorbeeld Wikipedia, met statische informatie, maar ook echt bedoeld als studiemateriaal, zoals de (volgens mij kwalitatief toch redelijk hoogstaande) courses van The Teaching Company. Theoretische kennis zoals je dat ook op school leert. Is het überhaupt een reëel streven om dit alles thuis, 'zelf' voor elkaar te willen krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Online repositories voor zelfstudie

Een en ander valt hierte vinden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Online repositories voor zelfstudie

In physics I trust schreef: zo 14 jul 2013, 00:05
Een en ander valt hierte vinden.
Ik heb hier zojuist een uurtje rond gedwaald, en het ziet er zeer uitgebreid uit. Ik zal morgen nog even een middagje rondneuzen en kom hier misschien nog even op terug want waarschijnlijk wil er (met uw instemming) een aantal dingen over vragen.

Als anderen nog suggesties hebben blijven die overigens meer dan welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Online repositories voor zelfstudie

Ik ken het alleen van naam en kan dus geen oordeel vellen over de inhoudelijke kwaliteit, maar is bookboon wellicht iets?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Online repositories voor zelfstudie

Marko schreef: zo 14 jul 2013, 12:09
Ik ken het alleen van naam en kan dus geen oordeel vellen over de inhoudelijke kwaliteit, maar is bookboon wellicht iets?
Ik heb zojuist eens gekeken wat ze aan wiskundekennis aanbieden, en dat is vrij geavanceerd. Het lijkt mij dan ook een prima suggestie.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Online repositories voor zelfstudie

Marko schreef: zo 14 jul 2013, 12:09
Ik ken het alleen van naam en kan dus geen oordeel vellen over de inhoudelijke kwaliteit, maar is bookboon wellicht iets?


TOP! Komt de reader ook eens voor iets nuttigs van pas.

Dit gaat de goede kant op allemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Online repositories voor zelfstudie

Ik heb positieve ervaringen met sites als coursera en udacity. Daar kan je online cursussen volgen zoals gegeven aan universiteiten. Je bekijkt videos van de lezingen en maakt eventueel oefeningen of een projectje. Soms is er ook een examen. Je kan via hun fora vragen stellen en met de lesgevers en je medestudenten discussiëren. Als je het examen en alle nodige taken goed volbrengt, dan krijg je op het einde een 'certificate of completion'.

De cursussen zijn doorgaans wel in het Engels natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Online repositories voor zelfstudie

Xenion schreef: zo 14 jul 2013, 16:02
Ik heb positieve ervaringen met sites als coursera en udacity. Daar kan je online cursussen volgen zoals gegeven aan universiteiten. Je bekijkt videos van de lezingen en maakt eventueel oefeningen of een projectje. Soms is er ook een examen. Je kan via hun fora vragen stellen en met de lesgevers en je medestudenten discussiëren. Als je het examen en alle nodige taken goed volbrengt, dan krijg je op het einde een 'certificate of completion'.

De cursussen zijn doorgaans wel in het Engels natuurlijk.
Prachtig. Die staat ook bij de favorieten.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Online repositories voor zelfstudie

Kom er zojuist achter dat je dichter bij huis ook een hoop vind :D

Mini- en microcursussen - Wetenschapsforum

Goede suggesties blijven natuurlijk altijd welkom, maar ik denk dat ik mijn honger honger naar kennis (voorlopig) redelijk kan bevredigen.

Berichten: 555

Re: Online repositories voor zelfstudie

Ik weet niet hoeveel je eraan hebt als alleenstaand studie materiaal. Maar in mijn eerste jaar heeft de opencourseware pagina van MIT me verschillende keren kunnen helpen bepaalde stof vanuit een ander perspectief te benaderen met goede voorbeelden. Ik zelf heb daarbij voor hulp gehad van het meer abstracte gedeelte van bepaalde wiskunde vakken zoals lineaire algebra. Over het algemeen vond ik het duidelijk en relatief boeiend uitgelegd.

Ik zie ook dat er verschillende links op de pagina, die In Physics i trust gaf, naar deze resource gaan.

Ik denk dat het vooral handig is voor zelfstudie om verschillende manieren van aanpakken ter beschikking te hebben. Althans dat helpt mij meestal verder als het gaat om een dieper inzicht en gevoel voor bepaalde afleidingen of concepten te krijgen. Dat is waar het meestal toch om draait.

Veel succes verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Online repositories voor zelfstudie

JorisL schreef: ma 15 jul 2013, 22:26
Ik weet niet hoeveel je eraan hebt als alleenstaand studie materiaal. Maar in mijn eerste jaar heeft de opencourseware pagina van MIT me verschillende keren kunnen helpen bepaalde stof vanuit een ander perspectief te benaderen met goede voorbeelden. Ik zelf heb daarbij voor hulp gehad van het meer abstracte gedeelte van bepaalde wiskunde vakken zoals lineaire algebra. Over het algemeen vond ik het duidelijk en relatief boeiend uitgelegd.

Ik zie ook dat er verschillende links op de pagina, die In Physics i trust gaf, naar deze resource gaan.

Ik denk dat het vooral handig is voor zelfstudie om verschillende manieren van aanpakken ter beschikking te hebben. Althans dat helpt mij meestal verder als het gaat om een dieper inzicht en gevoel voor bepaalde afleidingen of concepten te krijgen. Dat is waar het meestal toch om draait.

Veel succes verder.
Lineaire algebra is toch niet abstract? Daar het rechtstreeks naar een lijnen in grafieken te vertalen is en daardoor juist concreet...

Maar dat bedoel je allicht ook met 'Ik denk dat het vooral handig is voor zelfstudie om verschillende manieren van aanpakken ter beschikking te hebben.' Daar ben ik het inmiddels namelijk roerend mee eens.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Online repositories voor zelfstudie

Lineaire algebra vind ik wel abstract. Kijk bijvoorbeeld eens op pagina 116 hier.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 546

Re: Online repositories voor zelfstudie

Wat ik persoonlijk handig vind is de site van Gerard 't Hooft voor zij die theoretische natuurkunde willen snappen zonder daarvoor een opleiding te volgen. Google maar eens 'Gerard 't Hooft theoretical physics'. Alles is in het Engels, dat wel. Als dat een te groot probleem is zul je iets anders moeten vinden.

Berichten: 2

Re: Online repositories voor zelfstudie

Misschien CK-12. Khanacademy zeker ook, allemaal gratis, en khanacademy heeft een super algebra platform met video's en oefeningen met uitleg.

Reageer