Remkracht remparachute
Moderator: physicalattraction
- Berichten: 17
Remkracht remparachute
Ben nu druk aan de gang met het bouwen van een scootmobiel met een 600cc honda CBR F3 blok er in. Het is de bedoeling om hiermee een aanval te gaan doen op het snelheids- record. dit staat nu op 163 KMH op de 1/4 mile sprint
Heb nu voor dat ding een remparachute gevonden, mischien is het niet echt noodzakelijk en kunnen de remmen het wel aan, maar het staat wel leuk. het oog wil ook wat.
Maar hoeveel remt zo.n ding het is natuurlijk niet de bedoeling dat het zo sterk remt dat ik over het stuur gelanceerd word om daarna door mijn eigen bouwsel overreden te worden.
Scootmobiel weegt 128 kg bestuurder 76 kg dus totaal 204 kg
Verwachte eindsnelheid 180 kmh
Parachute diameter 2 meter.
Wat kan ik ongeveer aan vertraging verwachten als bij deze snelheid de parachute geopend word.
Natuurlijk zal ik het ding eerst testen bij lagere snelheid, maar zou graag weten wat ik zo ongeveer kan verwachten.
Remco
Heb nu voor dat ding een remparachute gevonden, mischien is het niet echt noodzakelijk en kunnen de remmen het wel aan, maar het staat wel leuk. het oog wil ook wat.
Maar hoeveel remt zo.n ding het is natuurlijk niet de bedoeling dat het zo sterk remt dat ik over het stuur gelanceerd word om daarna door mijn eigen bouwsel overreden te worden.
Scootmobiel weegt 128 kg bestuurder 76 kg dus totaal 204 kg
Verwachte eindsnelheid 180 kmh
Parachute diameter 2 meter.
Wat kan ik ongeveer aan vertraging verwachten als bij deze snelheid de parachute geopend word.
Natuurlijk zal ik het ding eerst testen bij lagere snelheid, maar zou graag weten wat ik zo ongeveer kan verwachten.
Remco
- Pluimdrager
- Berichten: 4.168
Re: Remkracht remparachute
Het hangt af van het ontwerp en materiaal van de parachute. Is materiaal poreus? Zitten er openingen of sleuven in?
Als de parachute perfect dicht is moet je bij 180 km/h en 2 meter diameter denken aan een remkracht in orde van grootte van ~ 7000 N, wat bij 204 kg een vertraging geeft van ~ 35 m/s2
Mij lijkt dat te fors, maar wie ben ik. Ik zou ook niet met 180 km/u in een scootmobiel over de weg razen.
Als de parachute perfect dicht is moet je bij 180 km/h en 2 meter diameter denken aan een remkracht in orde van grootte van ~ 7000 N, wat bij 204 kg een vertraging geeft van ~ 35 m/s2
Mij lijkt dat te fors, maar wie ben ik. Ik zou ook niet met 180 km/u in een scootmobiel over de weg razen.
Hydrogen economy is a Hype.
- Berichten: 17
Re: Remkracht remparachute
Bedankt voor de berekening,
Het materiaal is wel poreus, er is door heen te ademen.
35 m/s2 is inderdaad veel te veel, Heel voorzichtig proberen dus, en beginnen met een kleine opening bovenin.
Het materiaal is wel poreus, er is door heen te ademen.
35 m/s2 is inderdaad veel te veel, Heel voorzichtig proberen dus, en beginnen met een kleine opening bovenin.
- Berichten: 17
Re: Remkracht remparachute
Maar hoe klein zou dan zo.n opening ongeveer moeten worden?
Een remvertraging van de parachute van een 4 m/s2 zou al meer dan zat zijn.
Maar moet ook nog wel bij een 80 KMH mooi uitstaan, Demo ritjes zullen echt niet op topsnelheid gaan, dan houd het bij een 120 KMH wel op, en dan moet het toch ook wat lijken,
De scootmobiel heeft nu twee schijfremmen, die zouden voldoende moeten zijn. parachute is dus meer voor het gezicht,
Een remvertraging van de parachute van een 4 m/s2 zou al meer dan zat zijn.
Maar moet ook nog wel bij een 80 KMH mooi uitstaan, Demo ritjes zullen echt niet op topsnelheid gaan, dan houd het bij een 120 KMH wel op, en dan moet het toch ook wat lijken,
De scootmobiel heeft nu twee schijfremmen, die zouden voldoende moeten zijn. parachute is dus meer voor het gezicht,
- Pluimdrager
- Berichten: 4.168
Re: Remkracht remparachute
Ik heb geen idee hoe groot zo'n opening zou moeten worden.
Het is niet simpel een kwestie van doekoppervlak evenredig verkleinen om op de gewenste 4 m/s2 uit te komen. Als dat wel zo was zou het gat minstens driekwart van de totale parachute moeten zijn, maar dat is dus niet zo. Met zo'n opening wordt de parachute in opgeblazen toestand een soort van trechter met veel minder weerstand dan een volledige parachute met hetzelfde doekoppervlak.
Je kunt natuurlijk ook proberen met vele openingen zodat het toch nog wat lijkt, maar niet te veel doet:
Het beste zou zijn de parachute te vermaken (als dat mogelijk is) tot een remchute met een diameter van, zeg, 80 cm in opgeblazen toestand.
Bedenk ook dat het punt waar de parachute bevestigd is aan de scootmobiel van invloed is op de veiligheid. Ik heb geen idee hoe die snelle scootmobiel er uitziet, maar als dat punt te hoog is zou een te grote chute de mobiel achterover kunnen trekken. Als je die 2 m diameter chute gebruikt zou de mobiel zelfs de lucht in kunnen gaan, zoals men wel eens achter een speedboat ziet:
De remkracht, en dus ook de vertraging, van een parachute is evenredig met snelheid in het kwadraat. Dus bij 80 km/h is dat nog maar 20 % van die bij 180 km/h, bij 60 km/h nog maar 10 %. Het is dus niet eenvoudig om een parachute te maken die bij 180 km/h niet gevaarlijk hard remt, maar bij 80 km/h nog wel iets doet.
Kortom: openingen in een parachute berekenen kan niemand hier, uitproberen op lage snelheid is de enige optie.
Het is niet simpel een kwestie van doekoppervlak evenredig verkleinen om op de gewenste 4 m/s2 uit te komen. Als dat wel zo was zou het gat minstens driekwart van de totale parachute moeten zijn, maar dat is dus niet zo. Met zo'n opening wordt de parachute in opgeblazen toestand een soort van trechter met veel minder weerstand dan een volledige parachute met hetzelfde doekoppervlak.
Je kunt natuurlijk ook proberen met vele openingen zodat het toch nog wat lijkt, maar niet te veel doet:
Het beste zou zijn de parachute te vermaken (als dat mogelijk is) tot een remchute met een diameter van, zeg, 80 cm in opgeblazen toestand.
Bedenk ook dat het punt waar de parachute bevestigd is aan de scootmobiel van invloed is op de veiligheid. Ik heb geen idee hoe die snelle scootmobiel er uitziet, maar als dat punt te hoog is zou een te grote chute de mobiel achterover kunnen trekken. Als je die 2 m diameter chute gebruikt zou de mobiel zelfs de lucht in kunnen gaan, zoals men wel eens achter een speedboat ziet:
De remkracht, en dus ook de vertraging, van een parachute is evenredig met snelheid in het kwadraat. Dus bij 80 km/h is dat nog maar 20 % van die bij 180 km/h, bij 60 km/h nog maar 10 %. Het is dus niet eenvoudig om een parachute te maken die bij 180 km/h niet gevaarlijk hard remt, maar bij 80 km/h nog wel iets doet.
Kortom: openingen in een parachute berekenen kan niemand hier, uitproberen op lage snelheid is de enige optie.
Hydrogen economy is a Hype.
- Berichten: 17
Re: Remkracht remparachute
Dank voor het uitgebreide en heldere antwoord,
Heb het ding nu zover vermaakt dat er een opening van 40 Cm in zit,
Ga hiermee rustig uitproberen, eerst eens achter de auto met een unster er tussen.
Heb het ding nu zover vermaakt dat er een opening van 40 Cm in zit,
Ga hiermee rustig uitproberen, eerst eens achter de auto met een unster er tussen.
- Pluimdrager
- Berichten: 4.168
Re: Remkracht remparachute
Weet je toevallig fabrikant en typenummer van die parachute?
Hydrogen economy is a Hype.
- Berichten: 17
Re: Remkracht remparachute
Jawel.
dit staat er op
Hilfsschirm zum lastenfallschirm
Baumunster 10-62-8 TNr 1633-110 2m
Werk-Nr 2376 Herst-monat Jahr 0666
Hersteller R kohnke Heidelberg Ziegelh
Hochstzul. Gebrauchsgeschw. 240km/h
dit staat er op
Hilfsschirm zum lastenfallschirm
Baumunster 10-62-8 TNr 1633-110 2m
Werk-Nr 2376 Herst-monat Jahr 0666
Hersteller R kohnke Heidelberg Ziegelh
Hochstzul. Gebrauchsgeschw. 240km/h