[wiskunde] Herschrijf tot 1 breuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Herschrijf tot 1 breuk

Hoi, hoi,

Ik heb een som. Deze som moet ik herschrijven tot 1 breuk.

3 + (1/5x) + (2/x^2)

De nieuwe noemer wordt 5x^2

[(3*5x^2)/5x^2] + [(1*x)/5x^2] + [(2*5)/5x^2] =

[(15x^2 + x + 10)/5x^2]

Ik snap niet waarom de nieuwe noemer 5x^2 wordt. Mij lijkt het dat 5x^3 de nieuwe noemer wordt.

(3/1) + (1/5x) + 2/x^2) ->

1 * (5*x) * (x*x) = 5x^3

Welke denkfout maak ik?

Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Herschrijf tot 1 breuk

Je kan eerst je noemer op 5x³ zetten, maar dan zal je vaststellen dat je je teller kan schrijven als "x maal iets". Bijgevolg kan je x "wegdelen" en krijg je 5x² in de noemer... Neem een eenvoudiger voorbeeld: je hebt een noemer 5 en een noemer 25. Dan is de gemeenschappelijke noemer 25. Snap je dat wat? Of probeer het gewoon eens ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Herschrijf tot 1 breuk

Je kijkt bij het gelijknamig maken van een breuk altijd naar het kleinste gemeenschappelijke veelvoud. In dit geval wordt dat dus 5x².
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 8

Re: Herschrijf tot 1 breuk

Hmmmz, nope, ik snap het nog steeds niet. Als het niet al te veel moeite kost.. Kan iemand mij de uitwerking geven waarin wordt weergeven welke x weggestreept kan worden. :) heb het zelf geprobeerd, maar ik kom er niet aan uit.

Bedankt btw, voor de snelle reacties!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.586

Re: Herschrijf tot 1 breuk

\(3+\frac{1}{5x}+\frac{2}{x^2}\)
daar is een speciale rekenmethode voor om dat hele zaakje onder 1 noemer te brengen.

de berekening kan ik niet voordoen ,omdat ik dan mij niet aan de huisregels van dit subforum houd

ik kan je wel een beetje op weg helpen

vermenigvuldig die eerste term 3 met
\(\frac{5x.x^2}{5x.x^2}\)
wat valt je nu op

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Herschrijf tot 1 breuk

Even een hintje bij aadkr: je vermenigvuldigt hier 3 in feite met 1, maar dan wel een handige manier om 1 te noteren :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Herschrijf tot 1 breuk

\(3+\frac{1}{5x}+\frac{2}{x^2}\)


Stel dat je x=3 neemt, je hebt dan een optelling van getalbreuken, hoe zou je dat doen ...

Reageer