Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 24

Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Beste,

Zit met het volgende praktische probleem waar ik niet uitkom.

Heb momenteel een testopstelling staan waarin een ventilator wordt gebruikt.

Tevens zit hier kanaalwerk, filters en kleppen bij. (zowel aan de zuig als perszijde van de ventilator)

Ik wil m.b.v. een drukverschilmeting over de ventilator de flow bepalen a.d.v. de ventilatorkromme.

Toerental en type ventilator is bekend.

Nu heb ik een drukverschilmeter geplaatst met meetpunt P1 (net voor de ventilator) en meetpunt P2 (net na de ventilator, in het luchtkanaal).

Als ik het goed heb zou ik nu de druk af kunnen lezen en deze waarde in de ventilatorcurve kunne opzoeken en zodoende tot de juiste flow komen.

Op het moment dat ik in de 'pers' van de ventilator weerstand ga opbouwen (bv klep verder dichtzetten) dan neemt de druk toe (pA) en de flow af (m3/h). Dit is logisch te verklaren.

Echter wanneer ik in de zuig van de ventilator een weerstand ga opbouwen (bv klep verder dichtzetten of evt het vervuilen van een filter) dan zou ik verwachten dat het drukverschil over de ventilator ook toeneemt, omdat de flow afneemt (er kan immers niet meer lucht toegevoegd worden aan de ventilator). Bij de meting was dit echter niet het geval.

Ik kan dit niet goed plaatsen, wellicht dat iemand van jullie me hierbij kan helpen. (gaat de ventilator bv in zijn eigen lucht draaien?)

Concreet: Hoe kan ik mbv drukverschilmeting de werkelijke flow van een ventilator bepalen. Of is dit niet mogelijk

alvast bedankt

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Heb je een plaatje van die ventilatorkromme?

Wat is fabrikant en typenummer?

Om gasdebiet nauwkeurig te meten kun je eigenlijk beter een pitotbuis gebruiken. Kun je eenvoudig zelf maken.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Zou het kunnen dat het probleem is dat het drukverschil niet verder kan toenemen omdat er domweg niets meer te verplaatsen is?

Als je het meest extreme geval neemt: een fan op een afgesloten ruimte die de open atmosfeer in blaast, dan zit je aan een theoretisch maximaal drukverschil van 1 atmosfeer: als de ruimte achter de fan hard vacuum is gezogen is er geen lucht meer die naar de andere kant verplaatst kan worden om daar een druk groter dat 1 atm op te bouwen.

Dit is fundamenteel anders dan de fan lucht uit de atmosfeer in een gesloten ruimte laten blazen: In principe kan de druk daar tot aan oneindig oplopen, en zeker resulteren in een drukverschil groter dan 1 atm.
Victory through technology

Berichten: 24

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Het gaat om een Nicotra Gebhardt RZR-0200 ventilator. Toerental is circa 4900 omw/min

Pitotbuis (measuring blades) zijn besteld, maar zou toch graag willen verklaren waarom ik theorie niet met de praktijk kan matchen (of er moet een grote meetfout in de opstelling aanwezig zijn)

Heb inderdaad bewust niet de hele aanzuig dicht gezet om zodoende altijd een bepaalde luchttoevoer te kunnen handhaven.

Als ik jullie reacties goed begrijp klopt de theorie dus inderdaad zoals in de eerste post beschreven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Dat is nog wat voorbarig.

Bedenk overigens wel dat die ventilatorkromme gebaseerd zal zijn op een zuigdruk van 1 atm (absoluut). Als je dat drastisch verlaagt naar, zeg, 0.9 atm (absoluut) dan wordt de kromme anders.
Echter wanneer ik in de zuig van de ventilator een weerstand ga opbouwen (bv klep verder dichtzetten of evt het vervuilen van een filter) dan zou ik verwachten dat het drukverschil over de ventilator ook toeneemt, omdat de flow afneemt (er kan immers niet meer lucht toegevoegd worden aan de ventilator). Bij de meting was dit echter niet het geval.
Wat zijn de drukken die je toen gemeten hebt aan zuig en pers?

Wat zijn de inwendige diameters van zuig- en persleidingen?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 24

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Drukverschil over de ventilator zonder geknepen aanzuig 160 Pa.

Drukverschil over de ventilator met geknepen aanzuig 120 Pa.

Diameter 'persleiding' is ø315.

De zuig wordt gemeten in de ruimte net voor de ventilator (het gaat om een luchtbehandlingskast) De ventilator staat als het ware in een kast.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Een drukverschil van slechts 120 of 160 Pa bij 4900 omw/min?

Dat valt helemaal rechts buiten de curves. Men behoort daar niet te opereren.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 24

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Klopt, valt buiten de curve. Het gaat ook om een test (korte tijdsduur).

normaal gesproken wordt persklep gesloten om in het juiste werkgebied van de ventilator te komen (nabij het hoogste rendement)

Maar dan nog vind ik de constateringen vreemd...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Zoals ik al eerder zei: Bedenk overigens wel dat die ventilatorkromme gebaseerd zal zijn op een zuigdruk van 1 atm (absoluut). Als je dat drastisch verlaagt naar, zeg, 0.9 atm (absoluut) dan wordt de kromme anders.

Een centrifugaalcompressor of -ventilator levert namelijk in werkelijkheid geen drukverschil maar een drukverhouding.

En daar komt bij: als je de zuigdruk verlaagt dan verlaag je ook de dichtheid. Dus ofschoon je minder kg lucht zult verplaatsen zou het best kunnen dat het volumedebiet toch iets hoger is, en het operatiepunt (snijpunt systeemcurve en ventilatorcurve) dus iets naar rechts verschuift. Omdat de ventilatorcurve vrijwel verticaal omlaag stort in dat rechtse gebied is de geringste toename in volumedebiet al genoeg om het geleverde drukverschil fors te verlagen.

En dan is er ook nog het verschil in dynamische druk door verschil in volumedebiet en verschil in dichtheid.

Als je bij geopende en geknepen zuigklep ook de echte druk aan de zuig zou kunnen meten, tegelijk met het drukverschil (die 160 en 120 Pa) dan zou er aan te rekenen zijn of wat ik hierboven schets inderdaad de redenen zijn van de "rare" metingen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 24

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Dan veronderstel ik dat het hem in de zuigdruk zit.

Wat bedoel je met:
Fred F. schreef: wo 17 jul 2013, 12:03
Een centrifugaalcompressor of -ventilator levert namelijk in werkelijkheid geen drukverschil maar een drukverhouding.
Voor goede metingen wacht ik maar gewoon op de bestelde pitobuis (airblades).

Dank voor jullie hulp

p.s. Zuigdruk was ongeveer 0 Pa gemeten, zowel bij open als gesloten zuigklep

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Werkpunt op ventilatorcurve bepalen

Een centrifugaalcompressor of -ventilator levert een drukverhouding. Dus als de grafiek aangeeft dat bij een bepaald volumedebiet qv de pF 1000 Pa is, dan is dat bij een zuigdruk van 1 atm, dus bij dat debiet is dan p2/p1 = 1,01

Als de zuigdruk echter 0,9 atm zou zijn, dan zal pF niet 1000 maar 900 Pa zijn.
p.s. Zuigdruk was ongeveer 0 Pa gemeten, zowel bij open als gesloten zuigklep
0 Pa overdruk neem ik aan. Twee keer dezelfde zuigdruk, dat zou betekenen dat de gedeeltelijk gesloten zuigklep geen drukval neemt?

Weet je zeker dat die zuigdruk na de zuigklep is gemeten, en niet er voor?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer