Stroomkring 3-fasen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Stroomkring 3-fasen

Goede dag allen,

Ik werk sinds begin dit jaar in de hoogspanningswereld, en herinnerde me slechts de natuurkundelesjes met wat basale begrippen en formules.

De belangrijkste les die ik onthouden heb is dat stroom pas 'loopt' als deze in een kring kan bewegen. (batterij met lampje in simpelste voorbeeld).

Hoewel ik niet primair zelf met elektro werk wil ik wel graag weten hoe e.e.a. werkt, en op de volgende vraag kan ik GEEN(!!!) sluitend antwoord vinden, en trust me: ik heb gezocht! Internet komt een heel eind, maar er blijft voor mij 1 hamvraag over:

Hoe zien de stroomkringen van de 3 fasedraden er uit?

.

Tussen generator en stepup-trafo loopt daadwerkelijk een stroomkring (0-draad is aanwezig)

Tussen stepdown-trafo en MS-installatie loopt een 0-draad.

Maar tussen stepup-trafo en 'stepdown'-trafo zit geen 0-draad. Dit is natuurlijk het hoogspanningsnet, cq de lijnen zo u wilt.

Ik begrijp de wiskundige benadering dat de 3 fasedraden gesommeerd altijd een nettostroom van 0,0A voeren (I1+I2+I3=0), en je dus per definitie geen 0-draad nodig hebt.

Echter. een wiskundig sommetje geeft nog geen natuurkundige verklaring voor hoe de stroomkring er dan uitziet.

Ik denk nu dat het zo zit:

De fasedraden vormen elkaars 0-draad. Dit kan ik 'verklaren' doordat twee fasedraden onderling altijd een spanningsverschil hebben (sinussen die achter elkaar aanhobbelen).

Als mijn aanname klopt heb ik alleen nog steeds niet helder op mijn netvlies hoe dat er dan fysiek uit moet zien in die lijnen.

Als mijn aanname niet klopt: HELP!!!! :)

Wie weet raad?

Berichten: 12.262

Re: Stroomkring 3-fasen

Misschien is het gemakkelijker om je eerst een 2-fasen net in te beelden: