wiskundig onderwerp oc

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

wiskundig onderwerp oc

dag allemaal

volgend schooljaar moet ik een oc ( onderzoekscompetentie) maken voor het vak wiskunde , maar een goed onderwerp kiezen is niet altijd even makkelijk.

We hebben een lijst gekregen met eventuele onderwerpen waaruit we mogen kiezen maar het mag ook een heel ander onderwerp zijn .

Nu was ik van plan om tijdens de vakantie al eens rond te neuzen naar een onderwerp waar je veel informatie over vind en iets van kunt maken , maar omdat ik van de meeste zaken nog nooit eerder heb gehoord, dacht ik om het hier eens te vragen en 1 van jullie me misschien kan helpen met een leuk , interessant en begrijpbaar onderwerp te kiezen .

alvast bedankt

het lijstje met onderwerpen :
  • Boldriehoeksmeting ( GPS, afstandsmeting op de aardbol, hoekmeting op de hemelbol, parallax, hoeksnelheid van sterren .)
  • Vergelijkingen van ellips en parabool
  • Beweging van planeten , kometen
  • Fractalen
  • Fractalen in de geologie.
  • Reeksontwikkeling: Taylor en Maclauren + visualisatie met een softwarepakket.
  • Boole-algebra ( Schakel theorie )
  • Numerieke analyse: Hoe zoekt een grafische rekenmachine de nulwaarden van een functie ? Verschillende methodes
  • Wiskunde en muziek ( Breuken , Kettingbreuken,...)
  • Het getal PI
  • Het getal e
  • Wiskunde en sport.
  • Regelmatige n-hoeken (betegelingen)
  • Regelmatige lichamen.
  • Tijdmeting.
  • Verschillende soorten Kalenders.
  • Recursievergelijkingen + toepassing
  • Lineaire programmatie ( Economie )
  • Kansrekening: kansspelen, genetica .
de onderwerpen die ze vorig jaar hebben gekozen en dus nu niet meer mogen zijn :
  • Cryptografie en code-theorie.
  • Priemgetallen
  • De gulden snede ( Architectuur , Fibonnaci, Phyllotaxis, Schilderkunst, Muziek , ...)
  • Paradoxen
  • Magische vierkanten.
  • Financiële algebra: Koop op afbetaling, schulden , sparen, leningen, ....

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: wiskundig onderwerp oc

Uit je lijst met mogelijke onderwerpen kan ik al drie leuke aanbevelen:
  • Boldriehoeksmeting (hier kan je bijv. een driehoek hebben met drie rechte (90°) hoeken)
  • Fractalen
  • Lineair programmeren (hier gaat het over economische problemen waarbij je een lineaire functie wilt maximaliseren -winst maken bijv.- met bepaalde beperkingen)
Een paar andere problemen die ook wel leuk kunnen zijn:
  • Het driedeurenprobleem (waarbij je de geschiedenis van het probleem ook schetst)
  • Het kleuren van landkaarten (zie bijv. hier)
Dit is wel een beetje onder voorbehoud, daar ik niet weet hoe "groot" zo'n opdrachten juist moeten zijn. Maar over dat laatste (en de eerste drie) valt er zeker veel te zeggen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: wiskundig onderwerp oc

Ik vind Reeksontwikkeling, Numerieke analyse en GPS wel interessant.

Als je Reeksontwikkeling neemt, dan kan je ook eens naar Fourier analyse kijken en dan heb je een link met muziek. Waarschijnlijk niet wat ze bedoelen (met die breuken), maar eerder hoe je digitale muziek of signalen algemeen kan verwerken.

Bij numerieke is er ook veel meer dan enkel het bepalen van nulpunten dat je kan uitwerken. Je hebt ook bv numerieke integratie en differentiatie.

Reageer