Zwaartekracht sneller dan het licht.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Zwaartekracht sneller dan het licht.

Laatst bekeek ik de documentaire over "the Disclosure Project". Hier kwam een stukje in voor dat zelfs licht niet kon ontsnappen aan een zwart gat. Dus dat het erin werd gezogen. De persoon aan het woord gaf aan dat er gekeken moet worden of zwaartekracht sneller zou kunnen zijn dan het licht. Ik zie dit als dat het licht met zijn lichtsnelheid weg "rent" en wordt ingehaald en gegrepen wordt door de zwaartekracht met zijn grotere snelheid... Iemand behoefte om hierop te reageren...?

Berichten: 51

Re: Zwaartekracht sneller dan het licht.

Als zwaartekracht alleen maar wordt veroorzaakt door kromming van ruimte zie ik die achtervolging niet zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zwaartekracht sneller dan het licht.

darryl_m schreef: di 23 jul 2013, 13:58
Laatst bekeek ik de documentaire over "the Disclosure Project". Hier kwam een stukje in voor dat zelfs licht niet kon ontsnappen aan een zwart gat. Dus dat het erin werd gezogen. De persoon aan het woord gaf aan dat er gekeken moet worden of zwaartekracht sneller zou kunnen zijn dan het licht. Ik zie dit als dat het licht met zijn lichtsnelheid weg "rent" en wordt ingehaald en gegrepen wordt door de zwaartekracht met zijn grotere snelheid... Iemand behoefte om hierop te reageren...?
1) Volgens de huidige stand van de wetenschap heeft zwaartekracht exact de snelheid van het licht.

2) Wat wil dat concreet zeggen:

Als je op 1 lichtjaar een lamp aansteekt, duurt dat een jaar voordat we dat zien.

Als je op 1 lichtjaar een planeet doet verdwijnen (wat niet kan), duurt het een jaar voordat de zwaartekracht in die richting vermindert.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 51

Re: Zwaartekracht sneller dan het licht.

317070 schreef: di 23 jul 2013, 20:13
Als je op 1 lichtjaar een planeet doet verdwijnen (wat niet kan), duurt het een jaar voordat de zwaartekracht in die richting vermindert.
Waaruit volgt dat? Als het in de praktijk niet kan zul je daar vast wel een of ander bewijs voor kunnen noemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zwaartekracht sneller dan het licht.

klaatu1 schreef: di 23 jul 2013, 22:41
Waaruit volgt dat? Als het in de praktijk niet kan zul je daar vast wel een of ander bewijs voor kunnen noemen?
Als die planeet een lichtjaar ver weg plots snel wegvliegt, dan duurt het een jaar voordat je de verandering in zwaartekracht gaat voelen :)

Een concreet bewijs is iets wiskundiger: zie mijn allereerste vraag op dit forum: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/101507-waarom-c/
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 51

Re: Zwaartekracht sneller dan het licht.

Jammer dat het met wiskunde meteen zo onbegrijpelijk wordt als je dat niet gestudeerd hebt...

Berichten: 12.262

Re: Zwaartekracht sneller dan het licht.

Je zou het natuurlijk domweg kunnen meten. Stel dat je een accelorometer (een instrument dat zwaartekracht/acceleratie meet, te vinden in iedere smartphone) in een baan om de zon brengt, in een satteliet die tevens voorzien is van een camera.

Daarmee zou je zien dat de zwaartekracht dezelfde kant op wijst als de positie van de zon volgens de camera*, en niet dat de zwaartekracht 8 minuten sneller is dan het licht (in een baan vergelijkbaar met die van de aarde).

Huis- tuin- en keukenproefjes zullen het denk ik niet kunnen aantonen. Dat lukt wel voor pakweg het verschil tussen snelheid van geluid en licht, en zelfs voor het aantonen dat licht niet oneindig snel is.

* het zwaartepunt van het zonnestelsel ligt niet altijd binnen de zon, maar kan er een stukje buiten liggen als de grote planeten aan 1 kant van de zon staan.
Victory through technology

Berichten: 116

Re: Zwaartekracht sneller dan het licht.

klaatu1 schreef: di 23 jul 2013, 18:26
Als zwaartekracht alleen maar wordt veroorzaakt door kromming van ruimte zie ik die achtervolging niet zo.


maar hoe zit het dan als we vandaag of morgen gravitonen vinden?

ook daar wordt naarstig naar gezocht dacht ik

Reageer