spss voor scriptie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

spss voor scriptie

Ik houd mijn scriptie over de berichtgeving over jongeren in het nieuws, en het gevolg van een kabinetsverandering op de berichtgeving.

Mijn vragen hierbij zijn:

Veranderd de berichtgeving over jongeren bij de verandering van een kabinet?

( toename of afname positieve berichten , toename of afname negatieve berichten)

Indien de berichtgeving veranderd, hoe veranderd deze berichtgeving dan per krant?

( toename/ afname in de ene krant ten opzichte van een toename/ afname in een andere krant) ( voor zowel positieve als negatieve berichtgeving)

De variabelen hierbij zijn:

Berichtgeving. Onderverdeeld in 0 = positief 1 = negatief

Kranten: Onderverdeeld in 1,2,3,4 of 5 ( Spits, AD, Telegraaf, Metro, Volkskrant)

Jaar: 2008, 2009, of 2011

Kabinet: Balkenende (2008 en 2009) of Rutte (2011)

Resultaat: Aantal positieve kranten berichten per maand per krant,en aantal negatieve kranten berichten per maand per krant. ( in totaal heb ik 36 maanden ( 12x3) ( en 360 resultaten 36 x 5 x 2 ofwel maanden x krant x positief of negatief)

Nu is mijn vraag:

Welke SPSS testen moet ik doen om mijn vragen te beantwoorden ?

( en welke variabelen moet ik daarbij invoeren)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: spss voor scriptie

Je hebt een vraagstelling en variabelen, maar heb je zelf al ideeen over de statistiek? We kunnen het hier allemaal wel gaan zitten voorkauwen, maar daar leer je niks van. Dus verdiep je er eerst zelf eens in en kom eens met een voorstel. Ik neem aan dat je wel wat statistiek en SPSS basiskennis hebt.

Berichten: 2

Re: spss voor scriptie

Ik heb de toename bij kabinetsverandering met een Independent T-test gedaan.

( maar weet niet zeker of dit goed is, wellicht anova?)

Ik weet niet hoe ik de toename per krant moet doen,

( wellicht anova , met een post-hoc bonneferoni)

mijn basiskennis statistiek en spss is aardig weggevaagd,

dus een beetje voorkauwen kan geen kwaad.

( of anders in ieder geval zeggen of ik goed zit, en of welke testen ik anders moet doen)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: spss voor scriptie

Je had het over het aantal artikelen per maand; heb je die voor de analyses dan samengevoegd tot 1 waarde (gemiddelde aantal pos. artkelen per mnd per periode/krant)? Zo ja, dan kan je wel een anova doen.

Reageer