Vraag over het dimmen van een ventilator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Vraag over het dimmen van een ventilator

Hallo beste forumleden,

Ik heb een industriële plafondventilator gekocht en de snelheid van deze wil ik dimmen. Ik heb begrepen dat een eenvoudige lichtdimmer niet goed is voor een motor. Hoe kan ik toch de snelheid regelen?

De specificaties staan hier:

http://www.ebay.com/...=item3f1f7f0115

Ik hoor het graag!

Groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over het dimmen van een ventilator

Sorry, maar ik zie daar helemaal geen specificaties. De minste informatie die je zou verwachten is de netspanning waarop het ding draait,en het stroomverbruik. De luchtopbrengst zou ook wel interessant zijn.

Maar los daarvan, in zo'n ventilator zit meestal een asynchrone motor. De draaisnelheid daarvan wordt hoofdzakelijk bepaald door de netfrequentie, en daar kan je niks aan veranderen.

Je zou er een frequentieomvormer tussen kunnen zetten, maar die zijn in éénfasige uitvoering nauwelijks te krijgen, en dan zijn ze zo duur dat je beter een ventilator kan kopen met omschakelbaar toerental.

Berichten: 5

Re: Vraag over het dimmen van een ventilator

Beste Klazon,

De netspanning is 220-240, verder staat op de bovenkant 60 Hz.

Als het een a-synchrone motor is, zou dan een waterpomp-regelaar voor a-synchrone motoren ook niet werken?

Of bijvoorbeeld http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/ventilatie-en-afzuiging/m700075962-itho-r10-traploze-regeling.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Dank voor het meedenken!

Groet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over het dimmen van een ventilator

Lastig om antwoord te geven op deze vragen. Zelfs op de website van Itho kan ik niet terugvinden wat het werkingsprincipe is van de R10 en R20 regelaars.

Berichten: 12.262

Re: Vraag over het dimmen van een ventilator

Dat soort regelaars zijn er inderdaad specifiek voor bedoeld, en zullen in de regel werken. Let wel dat je de fan niet heel langzaam kunt laten draaien, maar wel op bijvoorbeeld de helft van het normale toerental.

Overigens heb ik het idee dat dit geen frequentieomvormers zijn, maar apparaatjes die zorgen voor een lagere spanning waardoor de 'slip' in de motor toeneemt en het toerental omlaag gaat. Verschil met een dimmer voor lampen is hoe de fase-aansnijding geregeld is, en een (instelbaar) minimum uitgangsnivo zodat de fan altijd zal starten en draaien.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Vraag over het dimmen van een ventilator

Dank voor de reacties. Geldt bij zowel de waterpomp-regelaar als de Itho dat de ventilator niet heel langzaam kan draaien? Gek genoeg lukt dat zonder bijgeluiden wel met een dimmer voor lampen, die ik bij wijze van experiment heb aangesloten. Wanneer ik de dimmer hoger zet gaat de ventilator zoemen.

Berichten: 12.262

Re: Vraag over het dimmen van een ventilator

Het probleem met langzaam draaien (of stilstaan omdat de spanning te laag is om uberhaupt te draaien) is dat er relatief veel vermogen in de motor verloren gaat, dus wordt omgezet in warmte. Zeker bij een ventilator speelt ook nog mee dat die warmte niet meer zo best wordt afgevoerd, wat uiteindelijk een risico op brand oplevert.

Je gebruikt een hogere slip om het toerental omlaag te krijgen, maar daardoor wijkt het toerental steeds verder af van het theoretische, wat ook slecht is voor het rendement.

Zie het een beetje zo:

- op 100% ingangsvermogen is het rendement bijvoorbeeld 90% waardoor 10% als warmte moet worden afgevoerd.

- op 50% vermogen is het rendement nog maar 60%. Je moet dan 40% van die 50% als warmte kwijt komen, en dat is nog altijd 2x zoveel als bij bedrijf op 100%.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Vraag over het dimmen van een ventilator

Mag ik nog vragen naar jullie mening over het aansluiten van een toerenregelaar voor een waterpomp? Ik zou vanuit mijn lekenkennis denken dat beide motoren op hetzelfde principe werken.

Berichten: 12.262

Re: Vraag over het dimmen van een ventilator

Vermoeden zou ik het ook, al valt het nooit te garanderen.

De meeste motoren voor huishoudelijk gebruik zijn wel van het asynchrone soort (denk aan pakweg stofzuigers, draaitafels, eenvoudige gereedschappen op netspanning).

Belangrijkste is denk ik dat je er bij blijft als je het op die manier schakelt. Mocht het onverhoopt toch mis gaan dan kun je in ieder geval de boel uitschakelen en als het echt mis gaat blussen (NADAT je de netspanning hebt afgeschakeld in de meterkast).
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Vraag over het dimmen van een ventilator

Dank voor het meedenken !

Reageer