Foto's van camera naar tablet verplaatsen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Foto's van camera naar tablet verplaatsen

Wie kan mij helpen? We nemen op vakantie een camera mee (Canon DS 6031), dat is dus een oud model, en een tablet (samsung galaxy tab 2 10.1). Is het mogelijk om dan de foto's van de camera over te zetten naar de tablet? Zo ja, hoe moet dat? Alvast bedanktttt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Foto's van camera naar tablet verplaatsen

Opmerking moderator

Dit past beter in het Café en is bij deze verplaatst.


Als je camera met een sd kaartje werkt, dan kan je dat mogelijk gewoon rechstreeks in je tablet steken. Anders heb je mogelijk een sd adapter/reader nodig.

Berichten: 12.262

Re: Foto's van camera naar tablet verplaatsen

Je hebt een speciaal usb kabeltje dat in de laadpoort van de tablet gaat, en waar je aan de andere kant een usb stick of cardreader in kunt steken - daarmee kun je fotos op de tablet zetten zonder een netwerk te gebruiken oid.

Verder: als je camera sd kaartjes gebruikt kun je overwegen een microsd in een sd adapter te gebruiken in de camera: die microsd haal je dan uit de adapter en kun je rechtstreeks met de tablet lezen.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Foto's van camera naar tablet verplaatsen

Xenion schreef: za 27 jul 2013, 17:59

Opmerking moderator

Dit past beter in het Café en is bij deze verplaatst.


Als je camera met een sd kaartje werkt, dan kan je dat mogelijk gewoon rechstreeks in je tablet steken. Anders heb je mogelijk een sd adapter/reader nodig.
het probleem is dus dat de camera dusdanig oud is dat er geen sd kaart in past, maar een compact flash card....

Berichten: 12.262

Re: Foto's van camera naar tablet verplaatsen

Oh, CF, dat kan wel eens lastig worden. Op zich zou het moeten kunnen met een USB OTG kabel en een CF reader, maar ik weet niet of die cardreaders drivers nodig hebben, en zo wel, of die er voor android zijn.

Zo niet kom je er denk ik niet onder uit om toch een laptop oid te gebruiken om die fotos over te zetten. Dat hoeft natuurlijk niet je eigen laptop te zijn, als je de cardreader en tablet aansluit op een geleende laptop kun je ze wel naar je tablet kopieren.
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Foto's van camera naar tablet verplaatsen

<b>Foto's op SD-kaart naar Android tablet kopiëren</b>
 
Na veel proberen is het mij gelukt met behulp van 2 (gratis) file manager apps mappen met foto's van een SD kaart op de Samsung Galaxy Tab Pro Android tablet (type SM-T320) te zetten en eventueel ook weer te verwijderen. Misschien kan het allemaal handiger, maar dat heb ik niet op Internet kunnen vinden. Anderen lijken ook met deze problematiek te tobben.
 
De eerste stappen waren de aanschaf van een OTG-kabeltje voor ongeveer 5 euro en de aansluiting daarvan: de micro-SD steker in de tablet, de usb opening voor de kaartlezer. Daarna ging uiteraard de SD-kaart in de lezer. Om de inhoud van de de SD kaart in beeld te krijgen bleek ik de X-plore App voor file management te kunnen gebruiken. Enkele andere file managers leken de betrokken inhoud niet te herkennen. Hierna zijn de opnamen al op de tablet te bekijken, maar ze kopiëren naar de tablet vergt nog enkele stappen. Daarbij gebruik ik vooral de app X-plore.
 
X-plore is een zogenaamde 2-pane verkenner: die heeft 2 panelen naast elkaar. Aan de rechterkant moet ik dan de betrokken inhoud opzoeken. Het pad daarvan is in mijn geval “/storage/UsbDriveA/DCIM/”. Om bij de betrokken map op de kaart te komen moet ik op dat pad klikken terwijl de blauwe pijl boven tussen de 2 panelen naar rechts wijst. (“Blauwe pijl naar rechts” heet verderop in deze tekst “BPR”, idem links “BPL”; telkens als je op die blauwe pijl klikt verandert deze van richting). In het linker paneel met BPL maak ik – met de app ES File Explorer zoals ik hieronder toelicht – een nieuwe map waar de foto's heen moeten en ik klik daar op die map. Terug naar rechts met BPR klik ik op de te kopiëren map en vervolgens op een van de menu-blokjes onder de blauwe pijl, namelijk de 3e van boven aan de linkerkant met de nauwelijks leesbare tekst: “Kopieer”. Dan krijg ik een paneeltje te zien met de tekst: “Kopieer”, daaronder de naam van de betrokken map, daaronder “Kopieer naar”, en daar weer onder “”/sdcard/de naam van de nieuw aangemaakte map”. Als ik dat zou willen zou ik daaronder ook nog op het hokje “Verplaats (verwijder origineel bestand)” kunnen klikken, maar ik wil de originele bestanden bewaren op de in de camera gebruikte SD-kaart, dus klik ik alleen op OK rechts onder. Kopieën van de foto's komen dan te staan op de interne SD-kaart van de tablet.
 
Ik heb het geheugen van de tablet overeenkomstig de optie in de gebruiksaanwijzing uitgebreid met een micro-SD-kaart. Die wordt in de software “/storage/extSdCard (SD-kaart)” genoemd. Op Internet wordt erover geklaagd dat KitKat de toegang tot die kaart (nog) deels blokkeert, maar ik hoop met de app X-plore mappen van de interne kaart “/sdcard(Apparaatgeheugen)” naar de externe kaart te kunnen kopiëren (met een lege map lukte dat al).
 
Voor het maken van een nieuwe map gebruik ik de file manager app ES File Explorer, door midden onder te klikken op “+”met daaronder “Nieuw” dat levert een paneeltje waarmee je een nieuw bestand of een nieuwe map kunt invoeren.
 
Het verwijderen van een bestand vergt in de App ES File Explorer verschillende stappen. Als het bijvoorbeeld gaat om een afbeelding klik je eerst op “Afbeeldingen”, dan komen alle mappen met afbeeldingen op het scherm, dan klik je op de map waarin het bestand is opgenomen, daarna klik je onderaan het scherm op “selecteren”, als je vervolgens op het betrokken bestand klikt krijg je onderaan het scherm de optie “verwijderen”.   

Reageer