Waar een pauw-hen naar kijkt, wanneer een pauw-haan baltst

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Waar een pauw-hen naar kijkt, wanneer een pauw-haan baltst

Het is indrukwekkend, voor ons mensen, wanneer een pauw-haan zijn sleep met veren opzet. Echt belangrijk is natuurlijk, wat de pauw-hen ervan vindt.


Wetenschappers bevestigden kleine eye-tracking camera's op de hoofden van pauw-vrouwtjes om hun gedachten te lezen, wanneer ze keken naar de balts van de mannetjes.


Afbeelding


The findings suggest that what a female pays attention to isn’t what some researchers had thought. All those dramatic eyespots? Meh. But the width of his feather train? She’s definitely checking that out. And when he turns around and shakes his tail feathers? That’s totally hot.





Bron, lees meer:

Wired


Wetenschappelijke publicatie:

Jessica L. Yorzinski, et al.:Through their eyes: selective attention in peahens during courtship
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Waar een pauw-hen naar kijkt, wanneer een pauw-haan baltst

Interessant filmpje. Maar het lijkt me lastig om de plaats van de gele stip, het aandachtscentrum, te definieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Waar een pauw-hen naar kijkt, wanneer een pauw-haan baltst

Afbeelding


Het linker oog van de pauw-hen is met een kapje verduisterd. De pauw kan alleen nog kijken met haar rechter oog.


Op de kop zijn twee camera's en een infrarode led met klittenband vastgemaakt. Eén camera is naar "buiten" gericht. De andere camera en de infrarode led zijn gericht op het oog van de pauw. Het licht van de led reflecteert in het hoornvlies, zodat de stand van het oog is na te gaan.


Het aandachtscentrum is bepaald door testjes. In de richting van de pauw-hen werden dopjes van flessen en werden meelwormen gegooid. Ook werd een opgezet roofdier in haar blikveld gebracht. Er van uit gaande dat de pauw-hen op die momenten haar aandacht bij flesjesdop, meelworm of roofdier had, kon de stip van de infrarode led in het beeld van de op het oog gerichte camera, gelinkt worden aan een plaats in het beeld van de naar buiten gerichte camera. De plaats van aandacht (gele stip) is zo vastgesteld.


Bronnen:

Duke university

Supplementary material
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 39

Re: Waar een pauw-hen naar kijkt, wanneer een pauw-haan baltst

In het oorlogsmuseum in Overloon deed ik eens een interessante waarneming, ik zag een parabolische radarspiegel die ooit eens van de Duitsers was geweest en daarbij een pronkende pauw.

Het viel mij op dat de opgezette staart van de pauw leek op de radarspiegel waarbij de kop in het brandpunt stond.

Het zou kunnen zijn dat de pauw op deze wijze zeer zwakke geluiden kan opvangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Waar een pauw-hen naar kijkt, wanneer een pauw-haan baltst

Waarom zou een pauwhaan zwakke geluiden willen opvangen? De pauw-hen is al in de buurt als een pauwhaan zijn staartveren opzet.


Deze vraag los van of het al dan niet waar is dat de staart van een pauwhaan geluiden versterkt, waardoor de haan beter zou kunnen horen. Voor zover ik heb kunnen uitzoeken, is daar geen onderzoek naar gedaan.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 12.262

Re: Waar een pauw-hen naar kijkt, wanneer een pauw-haan baltst

Het lijkt mij ook stug dat het geheel functioneert als parabool-microfoon. Die veren zijn denk ik geen beste acoustische spiegel, en bovendien zou de pauw dan oren moeten hebben die naar achteren gericht zijn om optimaal gebruikt te maken van het resultaat (zoals een LNB in een schotelantenne).
Victory through technology

Reageer