Hoe gevaarlijk is Tsjernobyl vandaag de dag?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Hoe gevaarlijk is Tsjernobyl vandaag de dag?

Ik ga binnenkort naar Oekraïne op vakantie en ik zit te overwegen om ook Tsjernobyl te bezoeken (dat kan met bepaalde tours). Ik vraag me alleen af hoe gevaarlijk dat vandaag de dag is. Ik heb er op internet al veel over gelezen, maar de meningen lopen dermate uiteen dat ik geen goede inschatting kan maken. Daarom wil ik het toch graag vragen aan mensen (jullie dus) die iets meer kennis hieromtrent hebben dan ik. Natuurlijk is het nooit goed om in aanraking te komen met ioniserende straling, maar is het een acceptabel risico?

Op deze grafiek is te zien dat je per uur 6 mSv oploopt. Dat lijkt mij een behoorlijk hoge dosis, aangezien je dan in een paar uur toch vele malen je normale jaarlijkse! dosis binnenkrijgt. Op andere sites kwam ik zelfs piekwaarden tegen van 11 tot wel 200mSv/uur. Als je echter een lange reis met een vliegtuig maakt, of een CT-scan ondergaat, krijg je ook veel straling binnen. Daarom vroeg ik me af hoe de straling in Tsjernobyl vandaag de dag zich verhoudt tot dat soort dingen. Met andere woorden: neem ik een beheersbaar risico door een paar uur naar Tsjernobyl te gaan, of raden jullie het mij af? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Berichten: 12.262

Re: Hoe gevaarlijk is Tsjernobyl vandaag de dag?

Ik heb het zelf een paar jaar geleden gedaan, en vond het een trip die zeker de moeite waard is.

Qua veiligheid is het een lastige inschatting. Het is een gebied van honderden vierkante kilometers groot, en de activiteit variert er van de normale achtergrond tot behoorlijke piekwaarden op hotspots. De begeleiders van de tours weten hotspots te vinden, laten dat evt zien met een geigerteller en dergelijke.

Je kunt vlakbij de reactor komen, daar zijn de waarden iets hoger dan de achtergrond, maar je blijft daar ook niet lang (10 minuten ofzo, wat fotos maken). Het grootste stuk van de trip ga je waarschijnlijk naar prypjat, een door natuur overgroeide spookstad die een eindje van de centrale af ligt.

Belangrijkste tip voor de veiligheid: raap niets van de grond, en neem niets mee uit de exclusion zone. Dat laatste is voor zover ik weet sowieso verboden, maar er zijn altijd mensen die er een leuke souvenir in zien.

Bij het binnengaan en verlaten van het terrein wordt je gescanned op activiteit aan met name je handen en voeten. Hoe gevoelig die scan is weet ik niet precies, maar er is me verteld dat die bij binnenkomst wel eens af gaat als iemand recentelijk een medisch onderzoek met radioisotopen heeft ondergaan.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Hoe gevaarlijk is Tsjernobyl vandaag de dag?

Bedankt voor je antwoord Benm! Ik las inderdaad ook al dat wanneer je op de verharde paden blijft en niets meeneemt dat het risico dan wel meevalt. Ik heb hier alleen geen ondersteunend cijfer-/bewijsmateriaal over kunnen vinden. Het feit dat de overheid het blijkbaar veilig genoeg vind om er tours te organiseren zegt mij weinig, zeker gezien het feit dat de overheid de ramp aanvankelijk helemaal in de doofpot wilde stoppen. Maar wat ik me vooral afvraag is of een waarde van gemiddeld 6 mSv/u (laten we aannemen dat dit klopt) echt slecht voor je is, of dat de schade, wanneer je het slechts eenmalig bij een bezoek aan Tsjernobyl binnenkrijgt, wel te overzien is.

Berichten: 12.262

Re: Hoe gevaarlijk is Tsjernobyl vandaag de dag?

De overheid van nu is niet de overheid van toen - tijdens de ramp was de ukraine geen zelfstandig land, maar een provincie van rusland. Niet dat ik daarmee wil stellen dat de ukrainse overheid nu zo betrouwbaar is, maar het is een verschil ;)

Als de blootstelling 6 mSv/hr zou zijn dan loop je in een trip van 4 uur ongeveer het equivalent van een CT scan op. Ik heb echter mn twijfels aan de hoogte van dat getal: je kunt misschien wel plekjes vinden (of beter, er door gidsen op gewezen worden) waar de stralingsbelasting zo hoog is, maar gemiddeld is het veel minder.

Eigenlijk zit je de hele tour op ongeveer normaal achtergrondnivo (gelijk aan dat in kiev of nederland). Er zijn een paar hotspots waar de gemeten waarde oploopt, al heb ik destijds nergens meer dan ca 0.5 uSv/hr gezien. Vlakbij reactor #4 is het wel wat hoger, maar zeker geen 6 mSv/hr volgens de tellers die wij hadden.

Helaas kon ik voor de trip niet beschikken over een dosimeter zoals je die in het lab gebruikt. Als dat wel zo was geweest had ik er wellicht 2 moeten meenemen, eentje als control om ook de belasting van de vlucht en eventuele rontgenscans van de bagage te registeren.

Een paar foto's van wat je waarschijnlijk gaat zien:

http://www.merghart.com/a/86/Photos-of-Chernobyl
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Hoe gevaarlijk is Tsjernobyl vandaag de dag?

Benm schreef: ma 29 jul 2013, 01:54
Helaas kon ik voor de trip niet beschikken over een dosimeter zoals je die in het lab gebruikt. Als dat wel zo was geweest had ik er wellicht 2 moeten meenemen, eentje als control om ook de belasting van de vlucht en eventuele rontgenscans van de bagage te registeren.
Overschat dat niet. Op je vlucht naar Kiev had je misschien een extra dosis van 0,02 mSv ontvangen. (zie de FAA, een autoriteit op dit gebied) http://jag.cami.jccbi.gov/cariprofile.asp

De dosis van je security scanner is nog veel lager. Al met al verwaarloosbaar ivm 6 mSv/h.

Berichten: 12.262

Re: Hoe gevaarlijk is Tsjernobyl vandaag de dag?

Zoveel zal het inderdaad niet zijn, maar het is genoeg om uit te lezen op een dosimeter badge.

Maar die dosis van 6 mSv/hr voor verblijf in de exclusion zone betwijfel ik ook ten zeerste. Dat is wellicht gemeten pal tegen de sacrofaag over de reactor heen. Bedenk ook dat de tourguides gemiddeld 2-3x per week die excursies begeleiden, en dat meer dan de helft van het jaar. Als ze in een jaar 50 keer 4 uur gaan zou dat ze alles bij elkaar 1.2 sV opleveren. Verspreid over zo'n lange periode krijg je daar geen merkbare effecten van, maar het is wel 24x zoveel als je als radiologisch werknemer mag oplopen.
Victory through technology

Reageer