probleem met circulatiepomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

probleem met circulatiepomp

Goedendag,

Bij ons aan boord hebben we een 3 fase circulatiepomp draaien met een lijnspanning van 400V

IL1 = 1,03 A

IL2 = 0,99 A

IL3 = 0,79 A

De nominale stroom is 1,16

Het systeem draait prima maar zo nu en dan klapt de zekering eruit. Wil het verschil in stroom tussen IL1, IL2 en IL3 zeggen dat de koolborstels of iets dergelijks zijn versleten? De pomp draait nog geen jaar.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: probleem met circulatiepomp

Beste Schee435,

Van de vele pompen die we voor onze installaties gebruiken zien we dergelijke ongelijkheden in de verschillende fases. Het enige is dat IL3 wel ver uit de range ligt maar dat kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld dat een aantal 400V/230V trafo's toevallig op dezelfde fasen worden afgetakt.

Je hebt het over een zekering, dat verbaast me persoonlijk omdat ik voor de scheepvaart geen zekeringen maar motor-beveiligingsschakelaars gebruik en boven 63 A ben aangewezen op mes-zekeringen. Daarom denk ik dat ook de installatie van het schip een motorbeveiligingsschakelaar heeft.

Laat nou toevallig de motor-beveiligingsschakelaar in een range verschillende ranges zitten en die ik in deze installatie verwacht zal de range van 1 t/m 1.63 A hebben. Als wij een motor-beveiligingsschakelaar ontvangen is hij meestal niet ingesteld; staat op 1A. Controleer of de motor-beveiligingsschakelaar is ingesteld op 1.16 A (als dat op de type plaat van de motor staat). Kijk of het probleem is opgelost.

Mag dit het probleem niet verholpen hebben dan zijn de volgende zaken nodig om te doen:

1. warmte van de pomp tijdens bedrijf

2. krijgt de ventilator wel genoeg verse lucht (te dicht op een wand of iets dergelijks geplaatst)

3.doorpiepen van elke ader vanuit de schakelkast naar de motor

4. Controleer spanningsverlies per fase.

5. megger de motor, de waarde moet boven de 2MΩ zijn

6. controleer de lagers van de pomp en motor (schroevendraaier op de plaats van het lager plaatsen, oor tegen het handvat als het lager goed is hoor je hem haast niet anders herken je het zeker!) Vergeet niet dat een jaar bij continu bedrijf 8760 uur heeft en kleine motoren soms maar 8000 uur voor de lagers hebben bij max. omgevingstemperatuur van 40°C (zie type plaatje motor en handleidingen)

7. Alles in orde???? Dan pas het volgende: bel de fabrikant van de pomp/motor installatie en vraag om de nominale spanning. Bij 1 fabrikant van ons wijkt het af van de type plaatjes van de motor. Telefonisch kregen we hogere toelaatbare nominale stromen door. maar doe het in overleg met de fabrikant/leverancier in verband met garantie.

Algemeen advies

Schrijf de waarden die je gemeten op in een journaal, voorzien van datum. Zeker als de motor ook gemeggered is. Megger de motor jaarlijks als je kunt. Het geeft aan of de windingen van de motor verouderen en bij te lage meggerwaarden zou de isolatie van de windingen doorslaan en je motor verbranden.

Ik lees graag of je resultaat hebt gehad.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: probleem met circulatiepomp

schee435 schreef: di 30 jul 2013, 17:51
Wil het verschil in stroom tussen IL1, IL2 en IL3 zeggen dat de koolborstels of iets dergelijks zijn versleten?
Vrijwel zeker zitten er in die motor geen koolborstels. Het is waarschijnlijk een inductiemotor, ook wel asynchrone motor genoemd.

Berichten: 14

Re: probleem met circulatiepomp

Beste Deupie,
In de eerste plaats hartelijk dank voor je zeer uitgebreide uitleg.
Zo heb ik het in eerste instantie opgelost, door de amperes van de motorbeveiligingsschakelaar op te schroeven naar 1,4A. De motorbeveiligingsschakelaar stond op 1A en hierdoor klapte hij er steeds uit.Ik kan hem niet op 1,16A afstellen, op 1,3A klapt hij eruit. De reden dat ik de vraag op dit forum heb gezet is omdat ik dacht dat er iets meer aan de hand zou zijn. De volgende punten heb ik even doorgenomen en gecontroleerd.
  1. warmte van de pomp tijdens bedrijf
De pomp voelt koud aan doordat deze het de kouode vloeistof verpompt naar de diverse aircounits. Ik kan hier dus niets aan constateren.
2. krijgt de ventilator wel genoeg verse lucht (te dicht op een wand of iets dergelijks geplaatst)
Het is een DAB circulatiepomp, hier zit geen ventilator bij.
4. Controleer spanningsverlies per fase.
Geen spanningsverlies
6. controleer de lagers van de pomp en motor (schroevendraaier op de plaats van het lager plaatsen, oor tegen het handvat als het lager goed is hoor je hem haast niet anders herken je het zeker!) Vergeet niet dat een jaar bij continu bedrijf 8760 uur heeft en kleine motoren soms maar 8000 uur voor de lagers hebben bij max. omgevingstemperatuur van 40°C (zie type plaatje motor en handleidingen)
De lagers zijn in orde.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: probleem met circulatiepomp

Hoi Sch435,

Dank je voor de antwoorden. Dit is dus uitgesloten. Dan schoot mij het volgende te binnen, maar verwacht dat het niet voor je van toepassing is omdat het koud medium is wat verpompt wordt.

Normaal gesproken is tijdens het ontwerp uitgegaan van een machinekamer temperatuur. Deze wordt vaak gegeven in de project specificaties gegeven. Als het niet is aangegeven, ga ik van 40°C uit, maar vaak blijkt het 50°C te zijn (volgens specificatie). Bij hogere omgevingstemperatuur zijn de gevolgen het volgende:

1. Andere keuze fabrikant voor schakelmateriaal: Moeler gaat tot 45°C,Schneider tot 55°C.

2. Geforceerde kastkoeling

3. Lager beschikbaar vermogen van de elektro motor (overleg met fabrikant)

4. Lagere stroom door dezelfde diameter kabels

DAB als pomp heb ik geen ervaring mee. De waarde van 1.4A is hoog maar als daar het probleem mee is verholpen is het klaar. Je hebt alleen kans dat de motor wat eerder doorbrand. Dat kost een nieuwe pomp.

Ander punt is even contact opnemen met DAB en het probleem voorleggen.

Reageer