Chi-kwadraattoets in SPSS op frequentiedata?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Chi-kwadraattoets in SPSS op frequentiedata?

Hallo,

Ik heb wat problemen met het uitvoeren van een chi-kwadraattoets in SPSS21.

Ik wil weten of een mate van correlatie bestaat tussen twee kaarten op rasterformaat. Bij de ene kaart kunnen de pixels 11 mogelijke waarden aannemen, bij de tweed kaart 21. Er zijn dus twee discrete variabelen waarvoor normaalgezien een chi-kwadraat kan worden berekend.

De data die ik heb verkregen uit een overlay van deze twee kaarten bestaat uit een kruistabel met het aantal pixels voor elke mogelijke combinatie van deze variabelen, dus een contingentietabel. Het gaat hier wel over enorm hoge frequenties, gaande van 0 tot 500.000 (in totaal 4.5 miljoen pixels)

Hoe voer ik deze data in in SPSS? De kruistabel die normaal bij crosstabs wordt gegenereed op rauwe data heb ik dus al...

Ik heb de test ook manueel gedaan maar zoals te verwachten was krijg ik een gigantische Chi-kwadraat waarde, die natuurlijk veel groter is van de kritische waarde op het 5% SN en 200 Df...wat me dus niet erg betrouwbaar lijkt...

Enig idee hoe ik hieraan moet beginnen?

Hopelijk kan iemand mij helpen want heb er al heel lang op gezocht

Vriendelijk groeten en alvast bedankt

Bram Van Helleputte

2e master geografie

Universiteit Gent

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Chi-kwadraattoets in SPSS op frequentiedata?

Gewoon de ruwe data invoeren. Of, wat iets sneller is, voor elke cel in je kruistabel een rij invoeren met waarde 1-waarde 2- frequentie. Dan kan je een weging doen met de variabele 'frequentie' en daarna de Chi kwadraat test doen.'

Reageer