Verwijderen van vetten als interfererende stof tijdens de extractie van tocoferolen (vitamine E)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Verwijderen van vetten als interfererende stof tijdens de extractie van tocoferolen (vitamine E)

Voor mijn thesis heb ik een extractie uitgevoerd van tocoferolen (vitamine E). Tijdens mijn clean-up stap heb ik C18 toegevoegd om de aanwezige vetten te verwijderen als interfererende stof. Nu besef ik dat dit geen goede handeling was, aangezien tocoferolen apolair en dus vetoplosbaar zijn. De kans is dus zeer groot dat ik de tocoferolen mee verwijdert heb uit mijn extract.

Weet iemand hoe je toch vetten kan verwijderen tijdens een extractie, zonder de tocoferolen te verwijderen? Of is het niet erg dat de vetten aanwezig blijven in het extract tijdens de detectie met HPLC?

Babet

Berichten: 12.262

Re: Verwijderen van vetten als interfererende stof tijdens de extractie van tocoferolen (vitamine E)

Of het erg is hangt van je manier van analyse af, bijvoorbeeld welke kolom je gebruikt voor hlpc. Op niet al te polaire kolommen met een water-methanol gradient als loopmiddel komen gangbare vetzuren (16-20 verzadigd, dubbele bindingen maken het gemakkelijker) prima van de kolom af.

De vraag is alleen of die pieken niet gaan overlappen met de tocoferolen die je zoekt - dat is wellicht een kwestie van experimenteren. Wellicht is er een kolom en loopmiddel(gradient) te vinden waarbij ze piek die je zoekt voldoende los komt van de rest voor kwantitatieve analyse.
Victory through technology

Reageer