[scheikunde] Praktische opdracht schaliegas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Praktische opdracht schaliegas

Ik doe mijn profielwerkstuk over schaliegas. Hierbij zou ik graag een praktische opdracht willen uitvoeren. Ik heb echter weinig (goede) ideeën voor een praktische opdracht.

Het leek mij het leukst (en interessantst) om wat met de chemicaliën die gebruikt worden te doen. Cuadrilla gebruikt: polyacrylamide & glutaaraldehyde. Van glutaaradelhyde is het bekend dat het zeer toxisch is voor algen. Ik dacht: misschien kan ik dat onderzoeken? Maar dat vind ik nou niet echt relevant voor mijn profielwerkstuk.

Ik hoop dat er suggesties zijn. (de praktische opdracht hoeft trouwens niet per se over de chemicaliën te gaan) Alvast bedankt (:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Praktische opdracht schaliegas

Euskaan schreef: za 10 aug 2013, 15:19
Van glutaaraldehyde is het bekend dat het zeer toxisch is voor algen. Ik dacht: misschien kan ik dat onderzoeken? Maar dat vind ik nou niet echt relevant voor mijn profielwerkstuk.
Gezien de maatschappelijke relevantie van zowel de positieve als negatieve kanten van schaliegaswinning lijkt me zo'n toxiciteit juist wel heel relevant? Of spits je je PWS toe op een specifiek onderdeel van heel het schaliegasverhaal?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Praktische opdracht schaliegas

Jan van de Velde schreef: za 10 aug 2013, 20:24
Gezien de maatschappelijke relevantie van zowel de positieve als negatieve kanten van schaliegaswinning lijkt me zo'n toxiciteit juist wel heel relevant? Of spits je je PWS toe op een specifiek onderdeel van heel het schaliegasverhaal?[/size]


Ons PWS is vrij uitgebreid. De hoofdvraag is dan ook of schaliegas een goede energiebron voor Nederland zou zijn of niet. Dus in principe is dat wel relevant ja, zoals jij zegt. Ik had alleen een ander beeld van een experiment in mijn hoofd ;) Iets waarbij we bijvoorbeeld de weglekbaarheid van de chemicaliën testen. Of hoe polyacrylamide uiteenvalt in het zenuwvergif acrylamide (alhoewel dat misschien een beetje gevaarlijk is ;) )

Berichten: 1

Re: Praktische opdracht schaliegas

Aangezien ik eveneens een PWS over dit onderwerp wil gaan doen, zou ik graag wat informatie met je willen uitwisselen.
Ben je hiertoe bereid?
 
gr.
Carola

Reageer