Wetenschap: een doel op zich?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Wetenschap: een doel op zich?

Ik vroeg mij af, of wetenschap, en dan vooral wetenschap bedrijven (dus onderzoek doen, theorieën opstellen, etc), een doel op zich is.

Als wetenschap als doel op zich doel ik bijvoorbeeld op onderzoek naar de samenstelling van hele verre sterrenstelsels. Daar is niet echt een direct positieve ontwikkeling of positieve kennis uit te halen die we kunnen gebruiken voor onze maatschappij.

Met wetenschap niet als doel op zich, kun je natuurlijk denken aan de medische wetenschap, het ontwikkelen van medicijnen, betere detectie apparatuur etc, maar ook aan schonere energiebronnen/brandstoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wetenschap: een doel op zich?

Wetenschap is een doel op zich en heeft soms hele verrassende praktische applicaties (die helemaal niet bedoeld waren)!

Goed voorbeeld: in de jaren '60 en '70 waren fysici zeer geinteresseerd in het gedrag van een electron (specifiek de spin van het electron) in bepaalde magnetische velden voor specifieke atomen. Dit soort fundamenteel onderzoek was leuk, want het waren hele moeilijke experimenten (en daar houden fysici van ;) ) en je kon er mooie theorie aan doen (daar houden sommige fysici nog meer van :?: ). Natuurlijk had het geen practisch nut, want het werkte bij lage temperaturen, en niemand had een idee wat je ermee moest, maar dat mocht de pret voor de fysici niet drukken...

En nu, 30 jaar later? Nu staat er in elk ziekenhuis een MRI-scanner, welke mogelijk gemaakt is door dat fundamentele onderzoek (onderzoek om het onderzoek) uit die tijd.

Dit is iets dat de overheid veel te makkelijk negeert: de spin-off van het onderzoek is toch pas in de volgende kabinetsperiode, dus nu kunnen we mooi bezuinigen op fundamenteel onderzoek... :shock:

Re: Wetenschap: een doel op zich?

Edit door moderator: als je niet normaal wilt typen, typ dan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wetenschap: een doel op zich?

Ik kan wetenschap moeilijk als doel omschrijven omdat ik niet verwacht dat het ophoudt met bestaan. Ik denk niet dat er een einde is, en ik weet zeker dat ik dat einde niet mee ga mken. Ht doel is dus niet wetenschap (om iets te weten), maar het doel is wetenschap bedrijven (om iets te weten te komen).

Reageer