[wiskunde] 3 dimensionale snijpunten vinden (vergelijking)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

3 dimensionale snijpunten vinden (vergelijking)

Ik was bezig met het programmeren van een soort "collision detection" en kwam vast te zitten met een probleem. Als iemand de opdrachten a. en b. (het liefst in stappen) voor mij kan beantwoorden aan de hand van de onderstaande gegevens, dan kan ik weer verder programmeren en zal ik zeer tevreden zijn:

(Coördinaten zijn als volgt genoteerd: (X-coördinaat, Y-coördinaat, Z-coördinaat))

Gegeven zijn de coördinaten van de hoeken van de driehoek Alfa:

HoekA = (0, 18, 22)

HoekB = (-11, 19, 18)

HoekC = (-2, 28, 16)

Gegeven zijn ook twee punten:

PuntA = (8.4, 26, 9.5)

PuntB = (-16.1, 17.9, 26.3)

Gegeven zijn tenslotte drie (lineaire) lijnen en de punten die ze snijden:

LijnA gaat door HoekA en HoekC

LijnB gaat door HoekA en HoekB

LijnZ gaat door PuntA en PuntB

a. Geef de lineaire formule van LijnA, LijnB en LijnZ

b. Bereken hoe LijnA neergezet moet worden met zijn huidige richtingscoëfficiënt om zowel LijnB, als LijnZ te snijden. (ookwel: de lineaire formule die gebruikt moet worden om lijnA met zowel LijnB als LijnZ te laten snijden, bepalen)

(Het liefst b. in stappen uitwerken zodat ik het kan gebruiken voor mijn programmeerwerk)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 3 dimensionale snijpunten vinden (vergelijking)

Wat heb je zelf al geprobeerd? Helpen willen we je graag, maar we gaan het niet voor jou maken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 3 dimensionale snijpunten vinden (vergelijking)

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 2

Re: 3 dimensionale snijpunten vinden (vergelijking)

Ik heb toevallig op een ander forumsite al soort antwoord gevonden, maar als je toch nog wilt weten wat ik zelf gedaan heb: Ik heb (denk ik) het antwoord al op vraag a. maar kwam vast te zitten bij b. aangezien ik niet wist waar ik lijnA mee moest vergelijken om de X, Y en Z waarde te vinden waarmee lijnA zowel lijnB als lijnZ snijdt.

Reageer