effect protease op hemoglobine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

effect protease op hemoglobine

Hallo

Tussen de examenvragen van vorige jaren bij het vak biochemie vond ik volgende vraag, geef het effect op de zuurstofaffiniteit van hemoglobine bij toevoegen van een protease.

Kan iemand mij hierbij helpen? Zou het kunnen dat een protease de werking van hemoglobine zal inhiberen en er dus minder affiniteit voor O2 zal zijn?

Alvast bedankt!

Berichten: 74

Re: effect protease op hemoglobine

Hallo Sarah,

Proteases breken eiwitten af. In dit geval zullen de globines dus afgebroken worden.

Zuurstrof wordt gebonden door het ijzer in de haemgroep. Elders op dit forum las ik dat er twee histidines uit de eiwit component van hemoglobine de haemgroep met het gebonden eiwit stabiliseren. Dat zou dan betekenen dat het toevoegen van een protease aan hemoglobine de binding van zuurstof verminderd.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... histidine/

Berichten: 3

Re: effect protease op hemoglobine

Bedankt voor de reactie !

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: effect protease op hemoglobine

Even de volledige vraag (via pb):

"Geef het effect op de zuurstofaffiniteit van hemoglobine bij toevoegen van een carboxypeptidase (knipt de C-terminus van een eiwit af)."

Google eens op 'hemoglobin c-terminal deletion'

Berichten: 74

Re: effect protease op hemoglobine

Kliche schreef: wo 21 aug 2013, 07:31
Even de volledige vraag (via pb):
Blijkbaar beschik jij over inside informatie van de vragensteller die de overige lezers onthouden was....

Berichten: 12.262

Re: effect protease op hemoglobine

Inderdaad, het is wel een curieus verschijnsel, en je moet maar net weten dat dat bestaat.

Overigens houdt dat natuurlijk ook wel weer ergens op: als je 1 of 2 aminozuren van de C terminus afhaalt werkt het, maar uiteindelijk breek je het complete heem af tot aminozuren en dan werkt het zeker niet meer.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: effect protease op hemoglobine

Ik ben nog niet helemaal mee, was mijn redenering nu correct?

Berichten: 12.262

Re: effect protease op hemoglobine

Je redenatie is m.i. geheel terecht: Een protease breekt het heem af waardoor het minder goed heamoglobine kan vormen icm een een ijzeratoom.

Dat er een uitzonderlijke situatie bestaat waarbij heamoglobine juist sterker bindt als je 1 aminozuur van het heem afknipt is een uitzonderlijk geval, iets dat je redelijkerwijs niet kan weten tenzij het expliciet genoemd is in een hoorcollege of iets dergelijks.

Zonder te googelen zou ik hetzelfde antwoord gegeven hebben: afbreken van een deel van het heem eiwit zorgt ervoor dat het geen heamoglobine meer kan vormen, en daarmee affiniteit voor zuurstof verloren gaat.
Victory through technology

Berichten: 74

Re: effect protease op hemoglobine

De oorspronkelijke vraag van Sarah ging over het effect van een protease terwijl Kliche de vraag opeens veranderd in het effect van een carboxypeptidase. Als de vraag al niet eens volledig gesteld wordt, kan er natuurlijk niet verwacht worden dat men een volledig antwoord krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: effect protease op hemoglobine

Theo22 schreef: vr 23 aug 2013, 11:47
De oorspronkelijke vraag van Sarah ging over het effect van een protease terwijl Kliche de vraag opeens veranderd in het effect van een carboxypeptidase. Als de vraag al niet eens volledig gesteld wordt, kan er natuurlijk niet verwacht worden dat men een volledig antwoord krijgt.


Daar heb je ook gelijk in. Ik vond de vraagstelling alleen een beetje te algemeen dat ik via pb informeerde naar de volledige vraagstelling, waaruit bleek dat er wel een essentieel onderdeel van de vraagstelling ontbrak.

Reageer