intermoleculaire krachten

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 17

intermoleculaire krachten

Waarom is het kookpunt van 2-butyn hoger dan dat van 2-buteen? Kan iemand me helpen? Ik moet dit kunnen uitleggen met behulp van intermoleculaire krachten..

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: intermoleculaire krachten

ten eerste: welke krachten zouden er kunnen spelen bij deze moleculen?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: intermoleculaire krachten

Ik was eerst aan het denken aan het doorbreken van de dubbele en de 3-dubbele binding maar dit heeft niks met die krachten te maken :? Allesinds geen van der waals krachten, geen waterstofbruggen, dipool-dipool krachten misschien, owv een dipoolmoment(μ)?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: intermoleculaire krachten

pjgiesen schreef: za 17 aug 2013, 11:49
Ik was eerst aan het denken aan het doorbreken van de dubbele en de 3-dubbele binding maar dit heeft niks met die krachten te maken
nee, want het gaat om interacties tussen de moleculen onderling. Er worden dan ook geen covalente bindingen gebroken of gevormd.
Allesinds geen van der waals krachten
waarom niet?
dipool-dipool krachten misschien, owv een dipoolmoment(μ)?
welk dan?

Als je wil uitvissen om welke kracht het zou kunnen gaan moet je steeds ook erbij zeggen hoe ze dan precies zou moeten werken voor de moleculen die je bekijkt.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: intermoleculaire krachten

geen van der waals omdat deze krachten het zwakst zijn en zorgen voor ladingsverschuivingen. Hoe bedoel je welk dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: intermoleculaire krachten

Die krachten zijn weliswaar het zwakst maar treden wel (altijd) op.

Wat Typhoner bedoelt: Als je voorstelt dat dipool-interacties een rol spelen zul je duidelijk moeten maken hoe dat dan gebeurt. Met andere woorden, waar zie je een dipoolmoment, (vandaar: welk dipoolmoment zie je) en waarom is dat bij 2-butyn sterker/minder sterk dan bij 2-buteen, enzovoort.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: intermoleculaire krachten

Ik ga eerst effe uitzoeken waar het dipoolmoment is bij beide moleculen. Ogenblikje :)

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: intermoleculaire krachten

Kan het zijn dat het dipoolmoment bij 2-butyn in het midden ligt en bij 2-buteen iets meer naar onder?



Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: intermoleculaire krachten

Die URL's werken niet, maar laat me een algemene vraag stellen: Wat voor dipoolmoment zou je verwachten bij beide verbindingen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: intermoleculaire krachten

Hoe groter het dipoolmoment, hoe hoger het kookpunt toch he? Moet ik dan kijken welk molecuul de grootste permanente ladingsverschuiving heeft, want μ=|δ| * r ?

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: intermoleculaire krachten

Ik denk dat ik het heb! Klopt het dat als je de ladingsverschuivingen bij beide moleculen gaat bekijken, het permanente dipoolmoment bij 2-butyn hoger is als bij 2-buteen en hierdoor heeft 2-butyn dus een groter dipoolmoment. Daardoor ligt het kookpunt ook hoger?

Berichten: 244

Re: intermoleculaire krachten

Lijkt me wel ja. 2-butyn heeft een lagere moleculaire massa dan 2-buteen, maar toch een hoger kookpunt. Molecuul opbouw is vergelijkbaar, dus moet het in elektrostatische interactie zitten. Ik denk zelf iets met hogere elektronendichtheid (en dus negatieve lading) tussen twee koolstofatomen van 2-butyn dan bij 2-buteen. Simpelweg doordat er een binding meer aanwezig is bij 2-butyn tussen de twee 'belangrijkste' koolstoffen. Ik kan me dan voorstellen dat het dipoolmoment bij 2-butyn groter is dan bij 2-buteen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: intermoleculaire krachten

drievoudige binding = meer elektronen op een kleine ruimte en dus meer polarisatie mogelijk
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: intermoleculaire krachten

oke, hartelijk dank iedereen!

Berichten: 13

Re: intermoleculaire krachten

2 butyn en 2-transbuteen hebben toch geen dipool moment?

Ik zou denken dat London forces hier de interactie bepalen. Dus interactie op basis van geïnduceerde dipolen door lading fluctuatie in het molecuul. Het pi-systeem van butyn is veel bereikbaarder dan dat van buteen, dus lijken me de interacties groter. Maar kan dat zelf eigenlijk nergens in een tekstboek ofzo vinden. Dus ben wel benieuwd.

Wat me ook opvalt is dat het smeltpunt van cis-buteen en trans-buteen behoorlijk verschillen terwijl dat voor het kookpunt niet zo is. Waarbij de trans-buteen het hoogste smelpunt heeft. Bij cis-buteen zou er nog een soort lading verdeling kunnen zijn, dus een zeer klein dipool, maar bij trans buteen niet.

Reageer