[natuurkunde] gravitatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 142

gravitatie

hoofdtuk6.png
hoofdtuk6.png (69.17 KiB) 170 keer bekeken
Kan mij iemand uitleggen waarom
H6.png
H6.png (1.92 KiB) 156 keer bekeken
Fm1 is toch gelijk aan de som van Fm12 en Fm13?

En toch niet Fm1*cos30º ?

Ik snap ook niet waarom ze de som van Fm1 en Fm2 berekenen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: gravitatie

de 2 lichamen oefenen volgens mij een zwaartekracht op elkaar uit van
\(F_{Z}=\frac{G \cdot M \cdot M}{3\cdot r^2}\)

Berichten: 546

Re: gravitatie

Alles wordt bekeken vanuit de bovenste massa M. Deze ondervindt een kracht door zowel de massa linksonder als de massa rechtsonder. De grootte van de kracht die de massa linksonder uitoefent wordt berekend in regel 1. Dan wordt deze vermenigvuldigd met cos(30) want je moet wel de component nemen die naar het midden wijst! Het gaat immers om de middelpuntzoekende kracht. Dat moet dan nog x2 want M ondervindt ook dezelfde kracht van de massa rechtsonder, maar dan net gespiegeld in de verticaal, waardoor de nettokracht op M ook daadwerkelijk naar het midden wijst. De krachten worden dan opgeteld en door alles verder uit te werken en de zwaartekracht gelijk te stellen aan F(mpz) krijg je de uitdrukking voor v in het antwoord. Helder?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: gravitatie

als ik je een tip mag geven.

bovenin je scherm zie je staan ""minicursussen.''

daar vindt je de cursus""krachten samenstellen en ontbinden (vectoren) geschreven door Jan van de Velde

kijk daar eens goed naar, dan zul je zien dat je vraagstuk door het tekenen van een krachtenparallellogram vrij eenvoudig is op te lossen.

Berichten: 142

Re: gravitatie

Bedankt voor de uitleg maar wat ik nog steeds niet snap is dat hier alleen Fm1 en Fm2 opgeteld worden en niet Fm1+Fm2+Fm3= Fcent

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: gravitatie

wat ik graag van je wilt weten is dit:bedoel je met M1demassa in die linker benedenhoek. bedoel met M2 de massa in die rechterbenedenhoek en bedoel je met M3 die massa bovenaan?

Berichten: 142

Re: gravitatie

Maakt toch niet uit hoe je ze benoemd aangezien ze dezelfde massa hebben?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: gravitatie

ik zie dat Jan weer on line is

noem de bovenste massa M3

misschien dat jan bereid is om een mooie tekening te maken van de 2 krachtvectoren die op die massa M3 inwerken.de grootte van deze 2 zwaartekrachten heb ik je al gegeven.

Reageer