[scheikunde] molair gasvolume

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

molair gasvolume

De volgende reactie gebeurt in de gasfase bij 20°C en bij een overdruk van 2,5 Bar.

Er reageert 64 g zuurstofgas.





CH4
(g) + 2 O2 (g) --> CO2 (g) + 2 H2O (g)

Welk volume neemt het gevormde gas in?


<A> 19 L
<B> 67 L
<C> 38 L
<D> 134 L
hey,

ik heb deze oefening opgelost via de ideale gaswet:

V = (2 mol . 0,082 . 293K ) / 3,5 bar

= 13,7 L

dit klopt echter niet. de juiste weg is via molair gasvolume. maar ik zou graag weten waarom mijn methode niet klopt, waar maak ik de redeneringsfout?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: molair gasvolume

kijk eens goed in je reaktievergelijking, er ontstaat geen 2 mol gas...................
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: molair gasvolume

ow jaa, ik heb enkel naar zuurstof gekeken.. nuja, kheb het vervangen door 3 mon en het komt wel 20,59 uit, maar mag ik dat zomaar afronden naar 19? (das wel het juiste antwoord)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: molair gasvolume

In dit geval zul je wel moeten, het is een meerkeuzevraag en dan is altijd het beste antwoord geldig. De rest zit er mijlen naast.

Vraag is overigens hoe betrouwbaar de bron van de vraag is. De gegevens uit de vraag leiden niet precies genoeg naar een van de antwoorden.

Jouw berekening zal voor 20°C vast wel kloppen, en dus had de antwoordenserie zoiets moeten zijn als 21 L, 41 L, 72 L en 144 L.

Als ik gauw even reken met het standaardtabelgegeven 22,4 L/mol bij 0°C en standaarddruk (1013,25 mbar) dan kom ik aan 3 : (3,5 x 1,013) x 22,4 = 18,95 L. En dus had de vraag niet 20°C maar 0°C als temperatuur moeten nemen.

Conclusie, iemand heeft deze vraag onthouden, en er naderhand op een foutieve basis een antwoordenserie bij gemaakt, of de antwoorden onthouden, maar de vraag en beetje verkeerd gereconstrueerd.

Als je aan het oefenen bent voor toelatingsexamen arts/tandarts (dit is typisch zo'n vraag daarvoor) wees dan gewaarschuwd dat er heel wat onbetrouwbare versies van oefenvragen op internet rondzwerven.

Onze eigen verzameling is opgeschoond met verstand van zaken 8-[ en daar zitten bijna geen "bugs" meer in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer