Resolutie formule in chromatografie omschrijven

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

Resolutie formule in chromatografie omschrijven

Beste forumleden,

Tijdens een les over HPLC/GC afgelopen hebben wij verschillende formules m.b.t. HPLC/GC besproken. Twee van deze zijn:

Afbeelding

(Voor het berekenen van de resolutie (Rs) in een scheiding).

Tijdens de les werd als grap verteld: ''wanneer je nog een keer een week niks te doen heb, kan je deze inelkaar omschrijven''.

Dit leek mij wel een mooie uitdaging =D. Mijn vraag is dus; komen jullie hieraan uit?

Ik ben hier zelf ook al mee begonnen (nog niet af), maar ik ben wel benieuwd hoe dit forum dit aanpakt. Daarom doe ik ook expres mijn eigen uitwerkingen even niet plaatsen (later wel).

Indien er onduidelijkheden over sommige formules/eenheden ect. zijn beantwoord ik die graag, zie ook bijgevoegd bestand.

- Eggy
Bijlagen
Formuleblad cursus GC en HPLC.docx
(30.95 KiB) 580 keer gedownload
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Resolutie formule in chromatografie omschrijven

Zeker dat dit niet gewoon een huiswerkvraag is waar je niet uitkomt?

Berichten: 50

Re: Resolutie formule in chromatografie omschrijven

Fuzzwood schreef: ma 26 aug 2013, 17:09
Zeker dat dit niet gewoon een huiswerkvraag is waar je niet uitkomt?
Zeker weten ;)

Formules zoals dat omzetten is ook niet echt relevant in de cursus waar ik het tegen kwam. Dit is puur omdat ik het zelf interessant vind. En ik kan er niet tegen dat ik nu vast zit, haha ^_^
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Berichten: 50

Re: Resolutie formule in chromatografie omschrijven

Ik zal even laten zien wat ik nu heb. Ik heb al erg veel dingen geprobeerd, maar hier ben ik het zekerste van.

Afbeelding

Bovenaan staat globaal wat ik aan het doen ben. Wat rechtsonder in een vierkantje omcirkelt is, is waar ik vast zit. Nouja, niet vast. Maar vanaf daar kom ik alleen maar op onzin uit.

Ik denk dat ik vanaf daar die tr moet gaan vervangen met de alfa en dan ...

Je hoeft eigenlijk nog en eens de formules te kennen, vrijwel alleen de 3 formules die helemaal bovenaan op foto hierboven staan.

Iemand die zo ziet wat ik fout doe? Of hoe ik het beste naar het doel kan werken.

Of ik zit echt heeeelemaal fout, kan ook :P
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Berichten: 50

Re: Resolutie formule in chromatografie omschrijven

Even een laatste update:

Ik ben er nu heeeeel erg bijna, alleen het laatste stukje nog. Maar daar kom ik niet aan uit.

Alles wat je moet weten staat in de foto hieronder. Zou iemand mij kunnen helpen?

Afbeelding
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Reageer