[natuurkunde] impuls , niet elastische botsing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

impuls , niet elastische botsing

Beste, ik zit met het volgende vraagstuk : een kogel met massa m = 0,0010 kg boort zichzelf in een houten blok met massa M = 0,999 kg, dat vervolgens een veer (k = 120N/m) samendrukt over een afstand x = 0,050 m om dan tot stilstand te komen. De kinetische wrijvingscoëfficiënt tussen het blok en de tafel is 0,50. De beginsnelheid van de kogel wordt gevraagd. mijn methode ging als volgt: de impulsvergelijking: linker kant van de vergelijking heb ik mv(kogel) = (m + M)v' en voor behoud van mechanische energie stel ik dit op: 1/2 . m . v² = 1/2 k x² + F. afstand Ik kom uit op 28 m/s terwijl het juiste antwoord 890 m/s zou moeten zijn... Iemand raad?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: impuls , niet elastische botsing

1/2 . m . v² = 1/2 k x² + Fw·x

Alleen Fw in dat rechterlid kan niet, links heb je energie, rechts zullen alle termen afzonderlijk dus ook een energie moeten voorstellen, in dit geval veerenergie respectievelijk wrijvingsarbeid dus.

de v die je hiermee berekent is dus de snelheid die blok en kogel samen kregen door de botsing van de kogel met het blok. Daarmee heb je NOG niet de snelheid van de kogel vóór die zich in het blok boorde.

kom je nog niet uit, dan graag even alle rekenstappen hier uittypen, zodat we de fout kunnen opzoeken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: impuls , niet elastische botsing

Jan van de Velde schreef: wo 28 aug 2013, 17:12
1/2 . m . v² = 1/2 k x² + Fw·x

Alleen Fw in dat rechterlid kan niet,
@Jan van de Velde

Ter attentie: ze schrijft: F.afstand

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: impuls , niet elastische botsing

Safe schreef: wo 28 aug 2013, 18:42
@Jan van de Velde

Ter attentie: ze schrijft: F.afstand
ah, inderdaad, overheen gelezen. Tja, symbolen en woorden in één formule is ook niet de handigste schrijfwijze......

Dus wat ik aanduidde is niet dé fout.

Tja, wat dan wel, dat blijft slechts gissen.

Opmerking moderator

@Doriendr: post aub je uitwerking die je naar die 28 m/s bracht. Mogelijk bevat die slechts één denkfout, of zelfs alleen een ordinaire rekenfout. Die zal dan vlot genoeg gevonden zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer