[biologie] Osmose/diffusie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Osmose/diffusie

Ik heb hier voor biologie een vraag voor me en een antwoord daarbij. Het luidt als volgt:

Vraag: Wat gebeurt er met rode bloedcellen als een druppel bloed in een zoutoplossing van 1,5% wordt gebracht?

Antwoord: Als een druppel bloed in een zoutoplossing van 1,5% wordt gebracht, verliezen de rode bloedcellen water. Ze verschrompelen daardoor.

Ik weet hoe osmose en diffusie werken, dat het inwendig milieu een zoutgehalte (zeg ik dat zo goed?) heeft van 0,9% en dat het water in rode bloedcellen van een lage naar een hoge concentratie gaat. Ik heb hier 3 vragen bij:

1) Wat is precies het verscil tussen osmose en diffusie?

2) Welke kant gaat osmose op en welke kant gaat diffusie op (hoog->laag of laag->hoog)?

3) Wat 'gebruiken' rode bloedcellen (osmose of diffusie)?

Simpele vraagjes dus, maar af en toe nog wel verwarrend voor me. Alvast bedankt.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Osmose/diffusie

Ik zet even mijn gemene pet op:
Jeronimo schreef: do 29 aug 2013, 16:58
Ik weet hoe osmose en diffusie werken

(...)

1) Wat is precies het verscil tussen osmose en diffusie?
Wat is het nu?

[/gemene pet]

En heb je misschien iets aan dit topic?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Osmose/diffusie

Raspoetin schreef: do 29 aug 2013, 17:46
Ik zet even mijn gemene pet op:

Wat is het nu?

[/gemene pet]

En heb je misschien iets aan dit topic?
Ok, ik snap dat je pas van osmose kunt spreken wanneer er een (half)doorlatend iets (bijv. een membraan) tussen twee stoffen met twee verschillende concentraties zit. Daarbij gaat het van laag naar hoog.

Rode bloedcellen maken dus gebruik van osmose, toch? Er kan namelijk water in, maar ook uit en dat wordt geregeld door het 'meten' van de inwendige concentratie en die van het milieu.

Om nog even terug te komen op diffusie: diffusie zorgt ervoor dat stoffen van een hoge naar een lage concentratie gaan.

Kortom: beide zorgen ervoor dat concentratiewaarden gelijk worden, alleen kun je het bij diffusie hebben over elke stof en bij osmose alleen over het water, juist?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Osmose/diffusie

Jeronimo schreef: do 29 aug 2013, 18:03
Kortom: beide zorgen ervoor dat concentratiewaarden gelijk worden, alleen kun je het bij diffusie hebben over elke stof en bij osmose alleen over het water, juist?
niet noodzakelijk alleen water.

Osmose is een proces gebaseerd op diffusie waarbij er onderweg nog ergens een wand staat waar niet alle aanwezige stoffen door kunnen, maar bijv. alleen het oplosmiddel.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Osmose/diffusie

Jeronimo schreef: do 29 aug 2013, 18:03
Ok, ik snap dat je pas van osmose kunt spreken wanneer er een (half)doorlatend iets (bijv. een membraan) tussen twee stoffen met twee verschillende concentraties zit. Daarbij gaat het van laag naar hoog.
Wat bedoel je met "het"?

Bij diffusie zal de concentratie van opgeloste stof altijd van hoog naar laag gaan.

Bij osmose zal het oplosmiddel door een semi-permeabel membraan van lage naar hoge concentratie gaan.

Als je een suikerklontje in water legt, zal de suiker oplossen. In het begin zal de opgeloste suiker in de buurt blijven waar het suikerklontje was. Door diffusie verspreidt de opgeloste suiker zich door de hele oplossing.

Bij osmose is dit niet mogelijk; er is immers een membraan aanwezig dat verspreiding door de hele oplossing verhindert. Daarom zullen er bij osmose geen deeltjes van hoge concentratie naar lage concentratie kunnen gaan. Als gevolg daarvan zal er water (of eender welk oplosmiddel) van de lage concentratie naar de hoge concentratie gaan.
Jeronimo schreef: do 29 aug 2013, 18:03Kortom: beide zorgen ervoor dat concentratiewaarden gelijk worden, alleen kun je het bij diffusie hebben over elke stof en bij osmose alleen over het water, juist?
Nee, dat hoeft niet. Osmose is de verplaatsing van een oplosmiddel door een semi-permeabel filter (van de meeste verdunde oplossing naar de meest geconcentreerde oplossing).

Edit>> Zie ook Typhoner's reactie.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Osmose/diffusie

Ah, nu valt het kwartje. Met 'het' bedoelde ik de stof die van de ene naar de andere concentratie gaat.

Bedankt voor de verbetering en uitleg!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Osmose/diffusie

Osmose is natuurlijk een speciale vorm van diffusie. Niet de opgeloste deeltjes diffunderen van een hoge naar lage concentratie opgeloste deeltjes (door het semipermeabele membraan), maar water diffundeert van een hoge naar lage concentratie water wat de facto neerkomt dat water diffundeert naar een hoge concentratie opgeloste deeltjes.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer