Stijve spieren

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Stijve spieren

Als je op een bepaald moment enorm veel je spieren moet gebruiken, dan hebben ze te weinig zuurstof en word er melkzuur geproduceerd. Dat doet de dag erna soms zeer.

Nu is mijn vraag, is dat melkzuur eigenlijk schadelijk of zo. Of waarom doet het pijn?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 71

Re: Stijve spieren

Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt. De reden dat je de volgende dag spierpijn hebt is het ontstaan van kleine scheurtjes in je spieren, daarom wordt er aangeraden (dit zal uiteraard één van de vele tegenstrijdige aanraders zijn) om de dag rust te houden om de spier de kans te geven zich te herstellen. Het melkzuur is een ander verhaal, dat heeft op dat moment effect maar wordt vervolgens ook weer vrij snel afgevoerd, door regelmatig te trainen kan het moment van een te hoog melkzuurgehalte verhoogd worden.

http://www.gezondheidsnet.nl/index.php? ... ID%5D=3218

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Stijve spieren

Ik vrees dat ik niet volledig kan volgen. Ik had toch altijd geleerd dat als je spieren zeer deden dit met melkzuur te maken had.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stijve spieren

Dit heeft voornamelijk met melkzuur te maken. Bij zeer grote inspanning leid het scheuren van je spieren (wat na elke spieroefening optreed, en zo wordt er ook meer spiermassa gecreeërd) tot pijn. De meeste pijn die men voelt na een lichamelijke inspanning is echter een opeenhoping van melkzuur in je spieren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 71

Re: Stijve spieren

@Wouter_Masselink

Je moet wel onderscheid maken tussen 'vroege' spierpijn en 'late' spierpijn. Vlak na het moment van grote inspanning komt de opeenhoping van melkzuur in contact met pijnpunten van de zenuwen, dit veroorzaakt logischerwijs spierpijn. De oorzaak dat je de volgende dag last van spierpijn hebt wordt voor het overgrote deel zoniet geheel door minieme spierscheurtjes veroorzaakt.

Berichten: 71

Re: Stijve spieren

Al ga ik vnv toch nog eens verder zoeken, op andere sites wordt de oorzaak van 'verlate' spierpijn (24-48 uur later) onbekend verondersteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Stijve spieren

Mijn vader (dokter) zegt toch dat die pijn alleen maar door melkzuur word geproduceerd. Als die pijn komt van scheuren zou dat onmiddellijk al een spierscheuring zijn en dat is een echte blessure.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Stijve spieren

Je vader heeft 50% gelijk.

Het is ook de reden waarom Armstrong 7x de Tour heeft gewonnen.

Spierpijn ontstaat ook echter door scheurtjes in de spiervezels. Herstel leidt tot meer spiervezels en dus bv. grotere biceps.

Pijn voelen na een verstandige "working out" is dus een zalig gevoel.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stijve spieren

Worden hier de begrippen pijn en stijfheid niet door elkaar gegooid? Of is stijfheid alleen maar pijn? En zo ja, hoe komt het dan dat die stijfheid verdwijnt als je die zelfde spieren maar weer (lichtjes) aanhet werk zet? Althans, dat is mijn ervaring. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Stijve spieren

Worden hier de begrippen pijn en stijfheid niet door elkaar gegooid? Of is stijfheid alleen maar pijn? En zo ja, hoe komt het dan dat die stijfheid verdwijnt als je die zelfde spieren maar weer (lichtjes) aanhet werk zet? Althans, dat is mijn ervaring. :roll:
Stijfheid en pijn zijn zowat conceptueel overlappend.

(Mijn ervaring toch, je voelt dat je armen stijf zijn, geeft iemand je een tikje op je armen voel je pijn..)

herhaling:

tijdens de sport: spierpijn --> melkzuur

na de sport: stijfheid/spierpijn --> herstel van spiervezels

Quote:

"In de sportwereld leeft zeer sterk de overtuiging dat stijve spieren veroorzaakt worden door melkzuur”, vervolgt Pierre Portero. "Dat klopt echter van geen kanten, want melkzuur wordt in maximum twee uur geëlimineerd. Trouwens, wie op zondag een bergtocht maakt, krijgt pas op dinsdag pijn in de benen!” Vandaar dat geen enkele massage spierstijfheid kan voorkomen of kan verdrijven als ze eenmaal is opgetreden.

Wel veroorzaakt massage vaak een gevoel van welbehagen, en da's op zich al een reden om zich ermee te laten verwennen…"

Dus Jan de stijfheid die verdwijnt heeft eerder te maken met het ontspannend effect van het sporten (naar mijn mening)

Bron
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stijve spieren

Uit de bron van Napoleon Dynamite:
We herinneren eraan dat spierstijfheid veroorzaakt wordt door de ophoping van microletsels in de spiervezels. Daarop volgt een ontsteking als gevolg van de “reiniging” van het celafval, en een oedeem. Dat oedeem zet de weefsels onder spanning en veroorzaakt op die manier pijn die meestal het hevigst is 24 tot 48 uur na de inspanning.
Wikipedia:
Oedeem (uitspraak 'eudeem') is een opeenhoping van vocht in weefsel, leidend tot een zwelling zonder toename van het aantal cellen.
Mogen we dan stellen dat beweging doorbloeding van een stijve spier bevordert, waardoor het opgehoopte vocht vlotter wordt afgevoerd, en de stijfheid daarmee vlotter verdwijnt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Stijve spieren

Uit de bron van Napoleon Dynamite:
We herinneren eraan dat spierstijfheid veroorzaakt wordt door de ophoping van microletsels in de spiervezels. Daarop volgt een ontsteking als gevolg van de “reiniging” van het celafval, en een oedeem. Dat oedeem zet de weefsels onder spanning en veroorzaakt op die manier pijn die meestal het hevigst is 24 tot 48 uur na de inspanning.
Wikipedia:
Oedeem (uitspraak 'eudeem') is een opeenhoping van vocht in weefsel, leidend tot een zwelling zonder toename van het aantal cellen.
Mogen we dan stellen dat beweging doorbloeding van een stijve spier bevordert, waardoor het opgehoopte vocht vlotter wordt afgevoerd, en de stijfheid daarmee vlotter verdwijnt?
Yup, eigenlijk alles wat de doorbloeding bevordert (sport, ontspanning, warm bad,..) is positief om afvalstoffen bv. oedeem af te voeren.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 32

Re: Stijve spieren

Ik zou graag een beetje afvallen aan mijn (boven)benen zonder opnieuw spieren aan te maken. Weten jullie misschien d.m.v. welke sport of welke bepaalde oefeningen ik het beste resultaten krijg? Bedankt!
"I Have A Dream..."

Martin Luther King

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stijve spieren

spinning, joggen etc. Elke sport waarbij je veel herhalingen hebt zonder een te grote inspanning zorgt voor een vermindering van je vetmassa. (om het even heel algemeen te stellen)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Stijve spieren

spinning, joggen etc. Elke sport waarbij je veel herhalingen hebt zonder een te grote inspanning zorgt voor een vermindering van je vetmassa. (om het even heel algemeen te stellen)
En vetverbranding wordt pas echt geactiveerd na een halfuurtje joggen hé dames.

Als je om de week één uur jogt is het meer dan OK.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer