Interessante l-l extracties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Interessante l-l extracties

Beste forumleden,

Daar ik binnenkort mijn nieuwe scheitrechter ontvang, ben ik op zoek naar een aantal interessante vloeistof-vloeistof extracties om thuis uit te voeren. Ik zat te denken aan een zuur-base extractie van bijvoorbeeld nicotine uit tabak of cafeïne uit koffie. Het probleem is echter dat ik enkel over de huis-, tuin- en keukenchemicaliën beschik, zoals terpentine, thinner, aceton etc. en niet over de echt goede solventen zoals DCM. Weet er iemand extracties die zijn uit te voeren met deze eenvoudige middelen?

Alvast bedankt,

Naudin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Interessante l-l extracties

Ik hoop dat het een beetje een kleine scheitrechter is, anders worden de experimenten al snel duur....

Misschien is het leuk om voor gekleurde stoffen te kijken hoe ze zich tussen een polaire en apolaire oplosmiddelen verdelen. Begin met een waterige oplossing, voeg dan terpentine toe in je scheitrechter (hoeft niet heel veel te zijn) en kijk hoe de kleurstof zich over de twee lagen verdeelt. Als je met kleurstoffen klaar bent zou je kunnen kijken wat geurolie doet.

Extraheren van Caffeïne is niet zo eenvoudig, dat wordt industrieel met superkritisch CO2 gedaan, vroeger geloof ik met een herhaalde extractie met een soort wasbenzine (in een Soxhlet).

Berichten: 2

Re: Interessante l-l extracties

Bedankt voor je reactie. De trechter is 250 mL. Daarnaast is het een Gilson, wat hem (denk ik?) ook geschikt maakt voor kleinere hoeveelheden. Om eerlijk te zijn ben ik op zoek naar iets uitdagenders dan dat (zit in mijn 2e jaar chemie dus heb wel enige laboratoriumervaring), maar dat is natuurlijk erg moeilijk met deze beperkte middelen.. Misschien toch maar eens wat chemicaliën aanschaffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Interessante l-l extracties

Zelfs bij andere aangeschafte stoffen blijft hetzelfde gelden: je lost het op in een oplosmiddel, schudt het uit met een ander, en kijkt dan hoe de opgeloste stof zich verdeelt. Dat is het enige doel van een scheitrechter nu eenmaal.... Misschien kun je het nog net iets leuker maken door zout toe te voegen aan de waterlaag, en te zien hoe de verdeling zich verandert, maar dan houdt het echt op....

Het wordt pas echt interessant als je een stof zelf hebt gesynthetiseerd, er ook nevenproducten en/of uitgangsstoffen in de oplossing zitten, en je het product op deze manier zuivert!

Reageer