LaTeX, maar dan gebruiksvriendelijk

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

LaTeX, maar dan gebruiksvriendelijk

Eentje die ik wilde delen met jullie: sharelatex.com. Het is de Google Documents voor LaTeX, waarbij je in een website je documenten schrijft.

Ik heb er de afgelopen maanden 2 papers mee geschreven, en het is echt fantastisch en zeker een aanrader voor beginnende LaTeX-gebruikers.
  1. Geen geknoei om LaTeX te installeren of te gebruiken
  2. Je kunt met verschillende gebruikers in realtime gelijktijdig aan je document werken
  3. In de cloud, dus overal bereikbaar
  4. Gebruiksvriendelijke errors
Ik ben definitief van de andere LaTeX-applicaties afgestapt. En bij deze, ik denk dat jullie er ook iets aan hebben. Dit is volgens mij de toekomst van LaTeX.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: LaTeX, maar dan gebruiksvriendelijk

Ik zie er tegenop om mij weer in een ander LaTeX-programma te verdiepen, maar de installatie en het aan de praat krijgen van de gebruikelijke LaTeX die ik nu heb vond ik inderdaad een helse klus. Wie er als leek aan begint kan wellicht beter direct een alternatief kiezen waarbij de installatie van allerlei programmatuur onnodig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: LaTeX, maar dan gebruiksvriendelijk

Vreemd - een installatie van LaTeX is in mijn ervaring (ik denk dat ik het, eh, vorige donderdag nog eens ergens heb gedaan) iets dat hoogstens 5 minuten duurt. Configuratie achteraf is iets wat MikTeX tegenwoordig zelf kan (missende packages worden on-the-fly geïnstalleerd, best snel trouwens). De editor die erbij zit is nogal spartaans, maar biedt wel instant previews van wat je aan het typen bent (en is slim genoeg om bij het compileren uit te vissen hoe vaak hij het moet doen om onmiddellijk kruisverwijzingen, bibliografie, ... juist te krijgen). Maar als je per sé een andere editor wil (ik heb liever Texniccenter) is die op 5 minuten geïnstalleerd en moet je hem normaal gewoon zelf LaTeX laten vinden. Boodschap: als jij zelf gewoon steeds op "OK" ramt kan er normaal niets mislopen. Ik snap niet wat mensen eigenlijk uitvreten als ze LaTeX niet kunnen installeren.

Is die andere editor browser-based? Want dat zou echt wel een groot argument tegen zijn, eerlijk gezegd. Alleen heldere errors zijn misschien nuttig.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: LaTeX, maar dan gebruiksvriendelijk

Is die andere editor browser-based? Want dat zou echt wel een groot argument tegen zijn, eerlijk gezegd. Alleen heldere errors zijn misschien nuttig.
Jaja, de editor en je document staan gewoon naast elkaar in je browser. Een beetje zoals een Google Doc, inclusief het gelijktijdig met verschillenden op 1 document werken.

En gewoonlijk moet je om LaTeX te installeren echt wel meer weten dan eigenlijk zou moeten. Je moet op de een of andere manier uitvogelen dat je Pdflatex nodig hebt, en niet xetex, latex, tex of al die andere varianten. Je moet je settings op orde krijgen, zorgen dat je compiler het juiste bestand compileert. Je moet begrijpen dat de editor en de LaTeX-compiler zelf eigenlijk 2 verschillende programma's zijn, enz... En dat terwijl voor de gemiddelde gebruiker een installatie uitvoeren (van om het even welk programma) eigenlijk al te moeilijk is in Windows.

En op Linux is het eigenlijk niet veel beter. Zeker als je met meer op een document wil werken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: LaTeX, maar dan gebruiksvriendelijk

Maar sinds wanneer is LaTeX voor de gemiddelde gebruiker? (of: kan die dan wél het online ding gebruiken. Ik bedoel, ik zie nog steeds code staan hoor...

) Sinds wanneer is een PC voor de gemiddelde gebruiker? (serieuze vraag - gelukkig zijn er nu concepten zoals tablets: die zijn gericht op een gemiddelde gebruker)



Je moet op de een of andere manier uitvogelen dat je Pdflatex nodig hebt, en niet xetex, latex, tex of al die andere varianten. Je moet je settings op orde krijgen, zorgen dat je compiler het juiste bestand compileert.
standaard setting van een editor. Kan ook xetex zijn, maar die werkt even goed.
Je moet begrijpen dat de editor en de LaTeX-compiler zelf eigenlijk 2 verschillende programma's zijn, enz...
Ja, dat moet zeker.
This is weird as hell. I approve.

Re: LaTeX, maar dan gebruiksvriendelijk

Het heeft weinig zin daar een discussie over te voeren. Mijn ervaring is dat er aan de installatie en het op gang krijgen van LaTeX heel wat haken en ogen zitten. Normaal gesproken stelt het installeren van een (freeware) programmatje niet veel voor: downloaden, een paar keuzes aanvinken, en aan de slag. Hoe het werkt en wat je moet doen om de zaak aan de praat te krijgen is meestal direct duidelijk. Ik heb daar genoeg ervaring mee. Bij LaTeX bleek het aanzienlijk minder eenvoudig.

Daar moet ik bij vertellen dat ik - aanvankelijk met tegenzin - de codes van LaTeX heb geleerd om op dit forum mooie formules te kunnen plaatsen. Daarna wilde ik op zeker moment ook een pdf met LaTeX kunnen genereren. Ik ben geen programmeur, en mijn doel was dan ook zo snel en makkelijk mogelijk een programmatje op mijn computer te installeren dat dit mogelijk maakte. Als je je eerst uitvoerig in de LaTeX-programmatuur verdiept zal dat inderdaad geen fluit voorstellen, maar voor iemand zoals ik die daar niet in geïnteresseerd is en het programma alleen maar voor een zeer beperkt doel wil gebruiken was het een heel gedoe.

Reageer