Hoe bepaal je de gaarheid van een garnaal?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Hoe bepaal je de gaarheid van een garnaal?

GPCKant pelt op machinale wijze garnalen. De garnalen worden aan boord gekookt. Elke visser doet dit naar eigen inzicht, kennis en ervaring. Voor ons is het van belang dat de garnalen "gaar" zijn. We hebben hier echter geen instrument voor om dit (eiwit) te meten zodat we hierop kunnen sturen.

Heeft iemand een idee hoe je een gekookte garnaal zou kunnen testen op gaarheid?

A.Kant

GPC Kant

Berichten: 12.262

Re: Hoe bepaal je de gaarheid van een garnaal?

Lijkt me een lastig punt, zeker gezien 'gaar' een lastig definieerbaar begrip is.

Normaalgesproken zou ik denken aan een methode waarbij je door proeven vaststelt wat 'goed gaar' is (dwz niet te rauw maar ook niet TE gaar). Voor bijvoorbeeld een stuk vlees in een oven van gegeven temperatuur is de garingstijd te berekenen, maar dit is vooral op basis van gegevens vekregen door experimenteren, en evt meten van de temperatuur in het midden.

Voor een garnaal koken zal dit denk ik iets vergelijkbaars zijn: De voornaamste factor zal het formaat van de garnaal zijn. Even aangenomen dat je ze kookt in kokend water (of zeewater) kun je aan de temperatuur niet zoveel sleutelen, tenzij je het in een drukvat (autoclaaf) zou doen.
Victory through technology

Reageer