[wiskunde] 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 139

2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

Gevraagd: Goed of fout?

De oplossingenverzameling van een lineaire homogene differentiaalvergelijking van tweede orde:

1) y" + y = 0 is een vectorruimte met basis {cox x, sin x)

2) y" - y = 0 is een vectorruimte met basis {ex, e-x}

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de eerste opgave, dan is de karakteristieke vergelijking hier gelijk aan s² + 1 = 0. De discriminant is dus negatief en bijgevolge zal de algemene oplossing van de vorm zijn: y = C1epxcos(qx) + C2epxsin(qx).

Echter, ik heb geen idee hoe je hier nu de basis van kan bepalen.

Heeft er iemand een gedacht?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

Ga eens uit van de definitie van een basis. Wat is dan de algemene gedaante van een element van zo'n basis?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 139

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

mathfreak schreef: za 31 aug 2013, 14:05
Ga eens uit van de definitie van een basis. Wat is dan de algemene gedaante van een element van zo'n basis?
Een basis van V is een deelverzameling die zowel een voortbrenger van V is als een vrij deel in V.

Ik geraak echt niet verder, dit is zo abstract. Ik weet niet wat ik hier nu kan uit afleiden om tot een algemene gedaante te komen. Elk element van een basis behoort tot vector, en de verzameling van een aantal vectoren vormt een basis?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

Als je weet dat {cox x, sin x) een basis is en f een element van deze basis, wat is dan de algemene gedaante van f? Hint: denk eens aan het begrip lineaire combinatie.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 139

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

Ik kijk naar de definitie van een basis en naar die van een lineaire combinatie, maar verder zie ik niets. Is f een vector of zo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

TheBrain schreef: zo 01 sep 2013, 21:23
Ik kijk naar de definitie van een basis en naar die van een lineaire combinatie, maar verder zie ik niets. Is f een vector of zo?
Nee, f is een lineaire combinatie van de standaardfuncties cos x en sin x. Wat is dus de algemene gedaante van f?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 139

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

mathfreak schreef: ma 02 sep 2013, 19:57
Nee, f is een lineaire combinatie van de standaardfuncties cos x en sin x. Wat is dus de algemene gedaante van f?


r1cos(x) + r2sin(x) is een lineaire combinatie van de vectoren cos(x) en sin (x)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

TheBrain schreef: di 03 sep 2013, 10:57
r1cos(x) + r2sin(x) is een lineaire combinatie van de vectoren cos(x) en sin (x)?
Inderdaad.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 139

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

mathfreak schreef: di 03 sep 2013, 18:37
Inderdaad.


Wil dit nu zeggen dat y" + y = 0 een vectorruimte is met basis {cox x, sin x}?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

TheBrain schreef: di 03 sep 2013, 20:42
Wil dit nu zeggen dat y" + y = 0 een vectorruimte is met basis {cos x, sin x}?
Dat is nu juist wat je na moet gaan.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 139

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

mathfreak schreef: wo 04 sep 2013, 19:27
Dat is nu juist wat je na moet gaan.
Ik snap er helaas nog niets meer van.

Ga hier niet meteen meer op kunnen reageren, want ik heb morgen het examen wiskunde.

Toch bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

TheBrain schreef: do 05 sep 2013, 18:52
Ik snap er helaas nog niets meer van.
Tja, dan vrees ik dat het helaas ophoudt. Neem in ieder geval de theorie over een basis bij een d.v. nog eens door. Mogelijk wordt het dan alsnog duidelijk voor je.
TheBrain schreef: do 05 sep 2013, 18:52
Ga hier niet meteen meer op kunnen reageren, want ik heb morgen het examen wiskunde.

Toch bedankt.
Graag gedaan. :) Bij deze alsnog veel succes bij het examen morgen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 139

Re: 2 uitspraken op differentiaalvergelijkingen

Bedankt!!!

Reageer