Functies in Google Spreadsheet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Functies in Google Spreadsheet

Hoi allemaal,

Ik moet een soort tabel/overzicht creëren in Google Spreadsheets. Hier komen alleen een aantal formules/functies aan te pas en ik heb geen enkel idee welke. Ik heb deze lijst: https://support.goog...ble/25273?hl=nl een beetje doorgekeken maar ik kom er niet uit.

De spreadsheet komt er als volgt uit te zien. In de eerste kolom een lange rij met allemaal namen van mensen. De kolommen daarna zijn opgedeeld in weken, het liefst 4 weken, elke week bevat 2 kolommen (dus totaal 8 kolommen voor de weken). Nu staat in elke eerste kolom van een week een bepaald getal, laten we zeggen dat dit waarde A is. In elke tweede kolom van een week staat weer een getal, waarde B. Dit is zo voor elke week. Waarde A geeft het huidige puntenaantal van een persoon weer. Waarde B geeft aan hoeveel punten erbij zijn gekomen ten opzichte van de vorige week. De functie/formule moet dus telkens waarde A van week 2 lezen (hoeveel punten had de persoon vorige week), en waarde A van week 1 (huidige week, hoeveel punten heeft de persoon deze week) en het verschil hiertussen berekenen. Het antwoord is dus de tweede kolom van iedere week, waarde B, hoeveel punten deze persoon er elke week bij krijgt.

Week 1 is huidige week, week 2 is vorige week, etc. Nu komt er nog een nieuwe formule/functie bij, maar ik weet niet of dit wel mogelijk is. Ik moet een manier/knopje creëren waarbij de inhoud van de kolommen van week 1 (huidige week) naar week 2 (vorige week) verschuiven. Gewoon de inhoud, dat is alles. Het liefst moeten de cellen van week 1 dan nog steeds de functies bevatten. Op die manier kan er telkens opnieuw het huidige puntenaantal van personen ingevuld worden in week 1, de functie berekend dan de verhoging t.o.v. vorige week.

Ik hoop dat het een beetje valt te snappen... Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd, is dit mogelijk? En vooral hoe?

Groetjes,

Flauntease

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Functies in Google Spreadsheet

Als ik het goed begrijp wil je steeds nieuwe getallen kunnen invoeren in een kolom direct naast de namen, en in de kolom ernaast een berekening daarmee laten uitvoeren. Een week later moeten er dan eigenlijk twee lege kolommen ingevoegd worden naast de namen (zodat de oudere data opschuiven), de juiste rekenformules verschijnen in de tweede van die nieuwe kolommen en jij in de eerste nieuwe kolom weer nieuwe getallen kunt invoeren?

Dat klinkt alsof je er een macrootje voor moet maken. Dat is eigenlijk een intern programmaatje dat de acties die jij onderneemt als je dat handmatig zou uitvoeren onthoudt en met één druk op de knop voor je uitvoert. Dat zogezegd een nieuwe week voor je klaarzet.
de functie berekend dan de verhoging t.o.v. vorige week
dan snap ik dat mogelijk niet, want dat lijkt me automatisch gelijk aan het getal dat jij wekelijks invoert. Wat er deze week bijkomt is automatisch het verschil met vorige week, niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Functies in Google Spreadsheet

Dat bedoel ik inderdaad. Hmm ik vermoedde al zoiets. Het is niet mogelijk met de rekenformules van google zelf? Want simpel weg is het een - som. Twee getallen min elkaar en daarvan de uitkomst noteren.

Enig idee hoe ik kan beginnen aan zo'n macrootje?

En over je vraag, dat klopt idd. Alleen dat verschil moet wel in cijfers naar voren komen, daarom ook de min-som in feite...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Functies in Google Spreadsheet

Flauntease schreef: zo 01 sep 2013, 13:49
Dat bedoel ik inderdaad. Hmm ik vermoedde al zoiets. Het is niet mogelijk met de rekenformules van google zelf? Want simpel weg is het een - som. Twee getallen min elkaar en daarvan de uitkomst noteren.
Dat is ook niet je probleem lijkt me. Maar je wilt als ik het goed begrijp per se week na week in dezelfde kolom je invulwerk doen, nádat je oude data een paar kolommen zijn opgeschoven. Ik kan me niet voorstellen dat er een soort celformuletje te bedenken zou zijn als "move this content two columns to the right as soon as someone reopens this sheet"
Enig idee hoe ik kan beginnen aan zo'n macrootje?
Ik ken die google spreadsheet niet. Maar als dat daarbinnen kan dan moet er ergens een menukeuze "macro opnemen" bestaan, waarna jij dan stap voor stap doet wat je wil dat later die macro voor je doet (twee kolommen invoegen naast die namenkolom, rekenformules uit bestaande kolom kopiëren naar een van de nieuwe kolommen). Handmatig lijkt me dat, zoals ik je probleem begrijp, overigens een zeer beperkt aantal betrekkelijk eenvoudige handelingen, en wordt het de vraag of het de moeite is daarvoor te gaan uitzoeken hoe macro's werken
En over je vraag, dat klopt idd. Alleen dat verschil moet wel in cijfers naar voren komen, daarom ook de min-som in feite...
Dat snap ik dan toch nog steeds niet.

invoer tot en met week 32:
ABCDEFG
1naamscorescore scorescore
2 week 32totaalweek 31totaal
3jantje10201010
4pietje20402020
5marietje30603030
6
Het is nu week 33, je voegt twee nieuwe kolommen in:
ABCDEFG
1naam scorescore scorescore
2 week 32totaalweek 31totaal
3jantje 10201010
4pietje 20402020
5marietje 30603030
6
in bijvoorbeeld cel E4 staat een formule die de nieuwe score van die week optelde bij de vorige totaalscore tot een nieuwe totaalscore. ik ken niet de syntax van die Google spreadsheet, maar dat zal vast niet veel ingewikkelder zijn als =G4+D4

Als je die kolom E (die vóór het opschuiven in de C-kolom stond) nu eerst kopieert naar de nieuwe C-kolom dan gaan niet de bestaande waardes maar de formules mee . En omdat die verwijzingen in die spreadsheets relatief zijn wordt =F4+D4 zoals dat in E4 stond, eenmaal naar C4 gekopieerd vanzelf = E4+B4 (althans, zo werkt dat in Lotus, Excel en Calc). Hoef jij niks voor te doen als selecteren, kopiëren en plakken. (en in de titel een actueel weeknummer in te voeren of te veranderen)

In kolom C staan nu de oude totaalscores natuurlijk, maar zodra je iets invoert in de nieuwe B-kolom wordt dat er onmiddellijk bij opgeteld
ABCDEFG
1naamscorescore scorescore scorescore
2 week 33totaalweek 32totaalweek 31totaal
3jantje52510201010
4pietje 4020402020
5marietje 6030603030
6
Niks te minsommetje, gewoon je oude invoer mee opschuiven. Als dát alles is wat je wil, dan zou ik me niet eens gaan vermoeien om macro's te gaan bedenken......... Niet de moeite voor 5 simpele muisacties per week
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Functies in Google Spreadsheet

Ik denk dat je me een klein beetje verkeerd begrijpt. Er hoeven geen dingen opgeteld te worden, maar afgetrokken. Ik moet de stijging per week kunnen zien. In jouw tabel zou kolom B het huidige punten aantal worden. kolom C zou de stijging laten zien ten opzichte van vorige week (kolom D). De formule wordt eigenlijk =B3-D3. Het antwoord komt in C3 te staan, of welke rij dan ook.

Overigens, de spreadsheet gaat ongeveer 200 personen bevatten. Daarom zoek ik iets wat zo automatisch mogelijk kan gaan :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Functies in Google Spreadsheet

een stijging is in mijn ogen een verschil tussen een huidige toestand en een vorige toestand.

als ik een stijging invoer en optel bij een vorige toestand, dan krijg ik mijn huidige toestand.

als ik dan wekelijks mijn invoer en de nieuwe toestand steeds bewaar, krijg ik dus een wekelijks groeiend overzicht van wekelijkse totaalstanden, en wekelijkse stijgingen.

Jantje scoort in week 31, de eerste ronde, 10 punten (invoer terug te vinden kolom F, dat is dus tevens de stijging van die week). In kolom G wordt automatisch zijn totaalscore berekend, dat zijn dus 10 punten.

Jantje scoort in week 32, de tweede ronde, weer 10 punten (invoer terug te vinden kolom D, dat is dus tevens de stijging van die week). In kolom E wordt automatisch zijn totaalscore berekend, dat zijn dus intussen 20 punten.

Jantje scoort in week 33, de derde ronde, nu 5 punten (invoer terug te vinden kolom B, dat is dus tevens de stijging van die week). In kolom C wordt automatisch zijn totaalscore berekend, dat zijn dus intussen 25 punten.

Als zoiets niet je bedoeling is, dan zul je helder en gestructureerd moeten uitleggen wát dan wel
Overigens, de spreadsheet gaat ongeveer 200 personen bevatten. Daarom zoek ik iets wat zo automatisch mogelijk kan gaan :P
het maakt geen fluit uit of je bovenstaande stapjes uitvoert voor 2 personen, voor 200 of voor 20 000. Het zijn en blijven per week 5 eenvoudige handelingen om de zaak klaar te zetten voor de nieuwe week. Invoeren voor 20 000 man is natuurlijk wél een heidens karwei, maar dat heeft niks met spreadsheets te maken, dat zal altijd ellebogenstoom blijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Functies in Google Spreadsheet

Jan van de Velde schreef: ma 02 sep 2013, 21:43
Jantje scoort in week 31, de eerste ronde, 10 punten (invoer terug te vinden kolom F, dat is dus tevens de stijging van die week). In kolom G wordt automatisch zijn totaalscore berekend, dat zijn dus 10 punten.

Jantje scoort in week 32, de tweede ronde, weer 10 punten (invoer terug te vinden kolom D, dat is dus tevens de stijging van die week). In kolom E wordt automatisch zijn totaalscore berekend, dat zijn dus intussen 20 punten.

Jantje scoort in week 33, de derde ronde, nu 5 punten (invoer terug te vinden kolom B, dat is dus tevens de stijging van die week). In kolom C wordt automatisch zijn totaalscore berekend, dat zijn dus intussen 25 punten.
Dat is wel de bedoeling. Maar ik moet de stijging kunnen zien, niet het totale punten aantal (dat schrijf ik immers al op). In kolom G zou 10 moeten staan (10 punten meer t.o.v. vorige week, 0 punten). In kolom 20 zou 10 moeten staan (10 punten meer t.o.v. vorige week, 10 punten). In kolom C zou 5 moeten staan (5 punten meer t.o.v. vorige week, 20 punten).

Nou is het heel simpel dat ik niet letterlijk, zoals jij beschrijft, wekelijks kan zien hoeveel punten iemand gescoord heeft. Het gaat namelijk niet om een spel in het echt. Punten zijn online ergens berekend en daarzo laten ze alleen het TOTALE puntenaantal zien. Ik moet simpelweg de stijging weten sinds vorige week.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Functies in Google Spreadsheet

oh, dus jij gaat niet eht puntenaantal per week invoeren, maar jij gaat de nieuwe totaalscore invoeren, waarna dan het verschil met de vorige week berekend moet worden? krek andersom dus?

Nou, da's dan toch gewoon dezelfde aanpak, maar met een ander sommetje? komt er nog steeds op neer dat je twee kolommen invoegt, in een kolom de nieuwe totaalscore invoert, en in de andere kolom de formules van 2 kolommen verderop kopieert, in dit geval dan "nieuwe totaalscore min vorige totaalscore = stijging deze week" in plaats van "vorige totaalscore plus stijging deze week= nieuwe totaalscore"

maar met de aanpak

- twee nieuwe kolommen invoegen

- formulekolom van 2 kolommen verderop naar een van die kolommen kopiëren

ben je, op het invoeren van de nieuwe totaalscores na, klaar. Zonde om daarvoor macro's te gaan schrijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer